Za početak moramo naglasiti da u Shimano hidraulične kočnice XTR M9100 ide isključivo mineralno ulje. Zašto? Pa vjerojatno da bi zadržali svoje vodstvo na tržištu i da nam mogu prodati svoje ulje :). Da li je to ulje baš toliko bolje, ima svojih pluseva i minusa. Važno je da provjerite koje ulje ide u vaše kočnice ukoliko nisu Shimano, jer svaki proizvođač ima svoje naputke o istom. Mineralno ulje, ako ništa drugo, dosta je skuplje od nekog Dot-a :D, a što se tiče promjene ulja, treba ga rjeđe mijenjati.
Prednost kočnica kod bicikla je količina ulja koja u njih ide koja je toliko mala da bocu od litre nećete potrošiti u dvije godine, tako da je možda bolje da kupite s nekim pa podijelite količinu na više jednakih dijelova. Ono što je važno za napomenuti je da mineralno ulje od Shimana ne možete i ne smijete miješati s ostalim uljima poput Dot 3, 4, 5 i 5.1. Ova druga ulja se mogu miješati, odnosno možete dopuniti ili odzračiti kočnice koristeći npr dot 3 i 4 dok dot 5 ne smijete miješati s drugima, a dot 5.1 opet možete miješati sa dot 3 i 4. Mineralna ulja različitih proizvođača također nemojte miješati jer je upitno da li su kompatibilna. Kako se ovdje radi o odzračivanju kočnica, nećemo ulaziti u problematiku boljeg ili lošijeg ulja. I jedna i druga vrsta imaju svoje prednosti i mane. Ono što se smatra normalnim je da kočnice koje koriste mineralno ulje odzračite barem jednom godišnje, dok dot treba mijenjati i odzračivati češće. Prednost mineralnog ulja je da se ne kvari jednom kad bocu otvorite, ne šteti laku na biciklu i nije toliko agresivno prema drugim materijalima.
Procedura odzračivanja
Ovo je relativno jednostavna procedura, ali svakako se traži da to napravite precizno i savjesno. Ukoliko smatrate da niste dovoljno spremni za to, napravite to u nekom od servisa, jer kočnice vam glavu čuvaju ;). Važno je da ulje ne dođe na pločice prilikom procedure, da sve dobro očistite od ulja prije nego stavite pločice nazad i da ste sigurni da ste dobro napravili svaki korak. Prvo skinite kotač s bicikla, zatim izvadite pločice iz kočione čeljusti. Potrebno je maknuti žičani osigurač i odviti vijak koji drži pločice. Zatim izvadite pločice skupa sa oprugicom koja drži pločice odvojenima.
Na to mjesto na isti način ubacite klin koji ste dobili s biciklom ili kočnicama i služi tome da se kočioni cilindri razdvoje do kraja i u biti taj klin zamjenjuje disk i pločice prilikom procesa. Klin učvrstiti na isti način kao i pločice.
Sljedeće je potrebno otpustiti ručicu kočnice i dovesti gornji vijak kroz koji se ulijeva ulje u vodoravni položaj koliko je to god moguće. Bicikl mora stajati na kotačima odnosno uspravno jer je potrebno da ručica kočnice bude iznad razine kočione čeljusti. Kad ste sve pripremili, onda vam treba set za odzračivanje :). Mi smo koristili EZ MTB Brake kit, ali nije nužno da bude baš taj. U trgovinama ima raznih, važno je da bude za kočnice koje odzračujete odnosno za taj tip i da je prikladno za ulje koje koristite.
Ovaj kit ima čašicu koja se montira na otvor, nešto kao ljevak koji u sebi ima ventil kojim možete zaustaviti protok tekućine. Drugi setovi mogu umjesto te čašice imati i špricu s crijevom, pa ćete crijevo montirati na otvor pomoću propusnog vijka. Kad ste montirali čašicu na ručicu kočnice kao na slici, maknite ventil koji se nalazi unutar čašice i izgleda kao štapić koji na vrhu ima čep s oring gumicom. Važno je da ručicu kočnice otvorite pomoću vijka za podešavanje u najotvoreniju poziciju. Tada će ručica od upravljača biti najudaljenija.
Sljedeći korak je da na kočionim čeljustima koje odzračujete skinete gumenu kapicu sa ventila za odzračivanje te da na taj ventil montirate duže prozirno crijevo na koje ćete nataknuti špricu u koju ste prethodno stavili mineralno ulje. Špricu morate napuniti uljem tako da u njoj nema zraka. Potrebno je da zrak iz šprice istisnete prije nego ju montirate na crijevo koje ide sa ventila kočionih čeljusti. Napominjemo da smo mi ovdje koristili mekanu bočicu umjesto šprice, ali princip je i dalje isti.
Sada je potrebno sa odgovarajućim viljuškastim ključem otpustiti ventil na čeljusti. Nećemo navoditi veličine alata jer se razlikuju neki standardi pa da se ne zamarate s tim. Ako nemate alat, nemojte to ni raditi :D.
Počnite pritiskati špricu i puniti sistem sa uljem iz šprice sve dok se čašica koja se nalazi na ručici kočnice ne napuni barem do dvije trećine. Nemojte istisnuti svo ulje iz šprice jer ćete time utisnuti možda i zrak, ukoliko ga je ostalo u šprici ili bočici. Kada ste došli skoro do kraja sa špricom, zategnite vijak na čeljusti, a u čašicu na ručici utaknite čep koji smo spomenuli, štapić sa oringom na vrhu. Na taj ste način zatvorili cijeli sistem. Zatim skinite špricu sa crijeva i ostavite crijevo na ventilu od čeljusti te ga usmjerite u neku posudicu.
Na ručici kočnice u čašici sada maknite onaj čep i zatim na čeljusti otpustite vijak sa gumenim crijevom kako biste pustili slobodnim padom da se ulje vraća natrag u sistem i kroz crijevo na čeljusti i uđe u čašicu. U pravilu smo napravili put ulja prema gore i zatim ga pustili nazad u čašicu, važno je da ne pustite istu količinu ulja, već trećinu onog što se nalazi u čašici na ručici kočnica.
Vodite računa da u gornjoj čašici mora uvijek biti ulja, kako ne bi u sistem ušao zrak.
Nakon što ste pustili trećinu ulja da se vrati u donju čašicu, zatvorite ventil na čeljusti, ali i dalje ostavite crijevo na ventilu u istom položaju.
Omotajte oko ručice i upravljača gumicu kako bi stvarala lagani pritisak na ručicu kočnice. Sada ćete par puta otvoriti i zatvoriti ventil na čeljusti kako bi ispustili mali dio ulja i eventualno zrak ukoliko se još nalazi u sistemu. Kako je u tom trenutku ručica kočnice pritisnuta s gumicom, otvaranje ventila mora biti brzo, da ne izbacite ulje iz sistema, samo malu količinu ćete propustiti uz koju će se provući i zrak ukoliko ga ima. Nakon što ste ponovili radnju tri do četiri puta možete zategnuti ventil na čeljusti do kraja i maknuti gumicu sa ručice kočnica.
Čašica bez čepa izgleda ovako kao na slici gore, nikad ju nemojte staviti na otvor praznu, već sa čepom i malo ulja unutra kako ne bi zrak ušao unutra!
Zatim u čašicu koja se nalazi na ručici kočnice stavite čep sa oringom i čašicu lagano odvijte i maknite sa ručice.
Na otvor u koji se stavlja ulje na ručici stavite još kap do dvije ulja kako bi ulje bilo do samog vrha te vratite vijak koji ste skinuli prije odzračivanja sa ručice kočnica. Probajte ručice kočnice da vidite da li je čvrsta i da li osjetite neku razliku. Ukoliko se i dalje ručica čini mekana, ponovite sve radnje još jednom. Osjećaj mora biti čvrst u trenutku kada cilindri u čeljusti nasjednu na klin odnosno pločice kad ih vratite. Prije vraćanja pločica nakon što maknete klin, sve dobro obrišite krpicom i alkoholom, i ručicu kočnice također. Sve mora biti čisto, pa i vaše ruke, kako pločice ne bi došle u doticaj sa uljem.
Photo: Biker