www.rog-joma.hr
buy.garmin.com
objavio:
15. Veljače 2013.

V-brake kočnice

V-brake kočnice

Kao što mnogi znaju, i mehaničke kočnice mogu se i moraju podešavati kako bi što efikasnije kočile, a time i osigurale bezbrižnu vožnju. Takve kočnice možemo najčešće vidjeti na hardtail modelima brdskih bicikala te raznim modelima gradskih. Kao i kod drugih tipova kočnica, velike su razlike u efikasnosti kroz modele. Svi vi koji ste tražili svoj prvi ozbiljniji bicikl po dućanima zapazili ste Tektro kočnice u gore spomenutoj izvedbi. Zasigurno su najrasprostranjeniji model V-brake kočnica i dugi niz godina su prisutne na tržištu. Imali smo ih na brojnim testiranim modelima. Ukoliko ih ispravno podesimo i zamijenimo kočione obloge, kao što ćemo to mi napraviti, bit će vrlo zahvalne i za prave brdske avanture.

Nekoliko je preduvjeta koje je važno zadovoljiti kako bi postigli željene rezultate. Dakle, jedan od preduvjeta su dobri obruči. Pod ‘’dobri’’ mislimo da nisu oštećeni i propali od nebrige i starosti. Poželjno je da su obruči centrirani. Zašto? Ukoliko pokušavamo podesiti kočnice na iskrivljenim obručima, nećemo moći podesiti željeni položaj ručice. Naime, što je obruč jače iskrivljen, pri vrtnji postiže efekt šireg obruča pa ćemo kliješta morati više otvoriti kako obloge ne bi dodirivale obruče. Kočenje također neće biti linearno, već ćemo osjetiti promjene. Još jedan od preduvjeta su kvalitetne i održavane sajle. One će biti zaslužne za fino doziranje i mekani osjećaj na ručicama, naravno zajedno s oprugama na kliještima koje ih drže otvorenima kada ne kočimo. Kada je nekoliko prethodno nabrojanih ‘’uvjeta’’ zadovoljeno, s pravim zadovoljstvom ćemo podesiti kočiona kliješta te centrirati kočione obloge.

Za naš posao odabrali smo Tektro kočnice na kojima ćemo promijeniti sajle, rastaviti kliješta, očistiti ih, podmazati te zamijeniti kočione obloge i sve podesiti. Potrebni alati bit će: križni odvijač, imbus No5, kliješta (kombinirke), mast, završna kapica za novu sajlu. Pošto ćemo koristiti kliješta za kraćenje sajle i bužira, predlažemo i zaštitne naočale.

V-brake kočnice slika 1

1. Prvi korak našeg posla je rastavljanje. Otpustit ćemo sajlu prema slici imbusom 5, skinuti zaštitnu kapicu s nje (ako je to potrebno), te je izvući kako bismo oslobodili kliješta. 

V-brake kočnice slika 2

V-brake kočnice slika 3

2. Kada smo otpustili i izvukli sajlu, možemo je ukloniti zajedno s pripadajućim bužirima. Bužire ćemo, kako smo to i ranije činili, sačuvati te ćemo prema njima odrediti duljinu novih. Pri kupnji sajli moramo kupiti i kapice za bužire i to po dvije za svaki bužir. One su važne kako bi bužir čvrsto ‘’sjeo’’ u predodređenu mu rupu. 

V-brake kočnice slika 4

V-brake kočnice slika 5

V-brake kočnice slika 6

3. Sljedeći zahvat neka nam bude skidanje starih kočionih obloga. Otpustimo s imbusom 5 vijke koji učvršćuju kočione obloge te ih skinemo kako bi izvukli obloge. Pri tome valja oprezno promotriti raspored podloški kako bi redoslijed bio isti pri postavljanju novih obloga.

V-brake kočnice slika 7V-brake kočnice slika 8

V-brake kočnice slika 9

Danas svi imamo mobitele s kamerom ili digitalne fotoaparate, pa nam mogu poslužiti za slikanje ispravnog rasporeda. Primijetit ćete kako su neke podloške konkavnih i konveksnih oblika. Njihova je uloga u podešavanju kuta nalijeganja obloge na obruč.

4. Ukoliko nismo dugo rastavljali kliješta, predlažem da ih skinemo, očistimo osovine na okviru i ležišta na samim kliještima te ih podmažemo. Svaka gibljiva komponenta u prijenosu sile iz ručice na obruč pridonijet će osjećaju kočenja. Što ih više očistimo i podmažemo, rezultat će biti bolji.

V-brake kočnice slika 10

V-brake kočnice slika 11

5. Na okviru možemo primijetiti tri rupice koje su tu da odredimo jačinu napetosti kliješta. Naime, što je rupica dalje od središnje osi okvira, bit će potrebna veća sila za stiskanje kliješta. Ukoliko se kliješta, nakon otpuštanja ručice, ne vračaju sama, valja povećati napetost povrata. U drugim slučajevima je srednja rupica optimalna. 

V-brake kočnice slika 12

6. Slijedi postavljanje kliješta te novih kočionih oboga. Koristeći isti raspored podloški, lagano pritegnimo obloge, a konačno dotezanje obavit ćemo nakon što postavimo sajle. 

V-brake kočnice slika 13

V-brake kočnice slika 14

V-brake kočnice slika 15

7. Nakon što smo odrezali, podmazali i postavili sajle, provući ćemo ih kroz vijak za stezanje te ih stegnuti. Tek nakon podešavanja kočionih obloga ćemo ponoviti postupak dotezanja sajle. 

V-brake kočnice slika 16

V-brake kočnice slika 17

8. Prije nego podesimo kočione obloge važno je centrirati kliješta kako bi se jednakim kutom prislanjala na obruč u trenutku kočenja. Taj ćemo postupak odraditi sa vijkom prema slici. Njegova je funkcija da povećava ili smanjuje napetost opruge na pojedinoj strani. Pokušajte bilo uvrtjeti ili odvrtjeti taj vijak kako bi vam njegova funkcija bila jasnija pa se poigrajte sa finim podešavanjem.

V-brake kočnice slika 18

9. Slijedi podešavanje kočionih obloga i njihovo konačno dotezanje. Ovaj korak ćemo odraditi tako da stisnemo ručicu toliko da prislonimo kočione obloge na obruč, a zatim učvrstimo ručicu u tom položaju nekim pomagalom (Npr. Gumice narezane od stare zračnice). Sada ćemo rukama podesiti obloge da pravilno nasjedaju na obruč te ih stegnuti. Važno je da i jedna i druga strana kliješta bude pod jednakim kutom u odnosu na obruč, a po mogućnosti međusobno paralelna. 

V-brake kočnice slika 19

10. Ostalo nam je provesti zatezanje sajle i isprobati kočnice. Dakle, vijak za podešavanje napetosti sajle ćemo uvrtjeti do kraja u ručicu kočnice, a zatim odvrtjeti cca. 2 puna kruga. Zatim ćemo jednom rukom pritisnuti kliješta toliko da udaljenost kočionih obloga od obruča bude cca. 2 milimetra, a drugom povući sajlu te ju stegnuti. Kada je to gotovo, otpustimo sajlu vijkom na ručici toliko da se kotač može slobodno vrtjeti. Ukoliko želimo da kočnica lovi kasnije možemo više uvrtjeti vijak na ručici. 

V-brake kočnice slika 20

Na kraju posla valja očistiti obruče krpom i alkoholom za što bolje rezultate. 

V-brake kočnice slika 21

 

Na vrh