Bilo da vozite bicikl po cesti, u šumi ili oboje, zimska vožnja ima svoje draži i većina biciklista je se ne odriče. No voziti po čistom snijegu nije isto kao voziti po jakoj kiši i lošem vremenu.
Koje su nam opcije za vožnju bicikla na suhom, u ugodnosti vlastitog doma ili garaže? Prvo što pada na pamet je sobni bicikl i njega ćemo odmah prekrižiti. Neergonomski oblikovan, zauzima puno prostora i jednostavno nije namijenjen biciklistima u pravom smislu riječi. Zašto bi uopće kupovali sobni bicikl kada ste uložili puno novaca u svoj pravi bicikl i potrudili se da se na njemu osjećate ugodno s pravim odabirom sjedala i definiranjem pozicije na biciklu.
Ostaju nam alati koje profesionalni biciklisti koriste već desetljećima, a cjenovno su već jako dostupni i rekreativcima, a to su valjci i trenažer. Klasično pitanje je koji odabrati, pa ćemo u članku pokušati objasniti razlike i prednosti tj. nedostatke valjaka i trenažera.
VALJCI
Valjci se sastoje od tri valjka na konstrukciji na koju se postavlja cijeli bicikl. Stražnji kotač upada u dva valjka, a prednji kotač stoji na jednom, dok su stražnji i prednji valjak povezani trakom, tako da rotacija stražnjeg kotača uzrokuje rotaciju prednjeg kotača. Valjci mogu biti bez dodanog otpora i s dodanim otporom – gdje se može podešavati koliko otpora pedaliranju pruža valjak. Valjci bez otpora su češći na tržištu iako postoje i oni jači modeli sa regulacijom otpora. Valjci su u odnosu na trenažer zabavni za voziti. Ovisno o tome koliko dugo vozite bicikl i koliko ste vješti, možete savladati vožnju na valjcima u kraćem ili dužem roku. Valjke je potrebno podesiti s obzirom na duljinu (međuosovinki razmak) bicikla, gdje prednji valjak treba biti u sredini prednje glavčine-osovine. Na valjcima možete voziti bilo koji bicikl (cestovni ili MTB), no bitno je naglasiti da je buka (i vibracije) koju stvaraju valjci s ripnastim gumama poprilična, te da nikako nije preporučljivo stavljati ripnate gume u stambenim prostorima – a još ako imate skuplje gume, šteta ih je trošiti na takav način. Brzo bi mogli navući gnjev susjeda, a ukućane niti ne moramo spominjati. Padovi s valjaka u početku, iako izgledni, ne rezultiraju time da ćete odletiti u primjerice u ‘‘TV’’, no u početku je bolje staviti valjke u hodnik ili drugo uže mjesto.
Uporaba valjaka: valjci su idealni za razvijanje tehnike “spinninga”, tj. fluidnosti pokreta na biciklu. Uz to, brinu se da mišići zaduženi za ravnotežu, a i motoriku budu izoštreni i po zimi. Na valjcima se, u pravilu, ne opušta jer jedino što vas održava na ravnoteži je žiroskopski efekt rotirajućih kotača, te što se brže kotači okreću, to ste stabilniji. Uz to, na valjcima nema odmora – ako stanete – padate s bicikla, te je trening vrlo efikasan. No, nije sve tako idealno, na valjcima bez otpora ne možete raditi jake intervale ili vježbati sprinteve. Snaga koju proizvodite brzo će vas dovesti do najjačeg prijenosa, te ćete brzo početi bacati bicikl po valjcima. Isto tako, ustajanje na noge na biciklu na običnim valjcima je teško izvedivo i zahtjeva puno prakse. Danas se na tržištu može pronaći i valjaka koji imaju i snagu do 800tinjak Watta, ali takve kupuju samo zahtjevniji korisnici jer su nešto skuplji, ali i pružaju smart opcije poput spajanja na razne aplikacije i vaš ciklokompjuter. Konkretno ovaj Elite Nero ima i opciju simulacije nagiba do 7% te izlaznu snagu do 830 W. Za rekreativce možemo reći da većina valjaka ima izlaznu snagu od 400tinjak watta. Danas imate veliki izbor aplikacija pomoću kojih možete trening na valjcima učiniti interaktivnim. Ono što je sigurno, valjci su u početku zahtjevniji za savladati i imaju svoje nedostatke poput manje snage koju razvijate te veće kadence koju ćete raditi na treninzima.
TRENAŽER
Trenažeri se dijele na direct drive: bicikl se instalira bez zadnjeg kotača na sam uređaj, te wheel on:
gdje bicikl stavljamo sa kotačem na uređaj. Direct drive su nešto precizniji i tiši. Zbog jednostavnosti korištenja, trenažer će svoje mjesto naći među rekreativcima, te zaljubljenicima u gadgete :) jer će se povezati sa smart trenažerom i upravljati njime, voziti virtualnu utrku ili rutu koju su prije vozili u realnom vremenu, mogućnosti su velike. Na trenažeru je bicikl fiksno vezan za postolje te je stacionaran. Stražnji kotač/guma tada stoji na malom valjku koji pruža otpor pri pedaliranju ili je direktno montiran na stražnji dio trenažera bez kotača.
Na trenažeru je bitno naglasiti da je potrebno imati slik gumu, koja može biti različite širine.
Zgodno je da imate kotač samo za trenažer (ili mijenjati gumu), jer trenažer ‘‘jede’’ gume, te je dobro imati staru gumu za tu svrhu ili gume specijalno rađene za trenažer koje su ‘‘plastičnije’’ te se ne raspadaju poput ovog modela sa slike.
Na trenažer možete staviti kako MTB tako i cestovni bicikl. Bitno je da je stražnji “quick release” građen za trenažer – obično se s trenažerom dobije specijalni “quick release”, a ako ga nema, najjeftiniji Shimano modeli su idealni. “Quick releaseovi”koji nisu pogodnog dizajna mogu uzorkovati slabo učvršćenje kotača i pad s trenažera pri jačim silama pri čemu može doći do oštećenja dijelova bicikla.
Uporaba trenažera: Kako (tj. kada) je trenažer stabilan i fiksiran, nema straha od padova niti ikakvog balansiranja, no u tome je upravo i najveći nedostatak trenažera – za većinu ljudi mnogu biti monotoni, a trajanje treninga je uglavnom 45-60 minuta prije ‘‘zatupljenja’’:). S druge strane, na trenažeru možete raditi intervale, vježbe snage i sprinteve, te se fokusirati isključivo na vježbu bez bojazni od pada. Možete se spajati na razne aplikacije poput Zwift-a, Trainerroad, BKOOL, Kinomap kojima se uključujete u razna natjecanja i treninge u grupi sa video sadržajem koji će vas dodatno motivirati.
ŠTO ODABRATI?
Odabir valjaka ili trenažera ovisi o par faktora: financije, raspoloživi prostor, namjena i spremnost trpljenja dosade te naravno načina treniranja. Financijski, cijena je vrlo slična za usporedive modele. Za bicikliste koji doista poštuju plan treninga i mogu si to priuštiti, dobro je imati oba. Prostor u stanu isto diktira koji uzeti, gdje je trenažer zbog manje veličine u prednosti, iako se i većina valjaka sklapa. Ako tražite sredstvo kojim bi stvorili aerobnu bazu duljim vožnjama po zimi, valjci su bolji odabir, jer su zanimljiviji i uz to vam bruse osjete i mišiće za ravnotežu, te prakticirate tehniku fluidnog pedaliranja. Ako vam, pak, treba stroj za generiranje snage intervalima, trenažer je bolja opcija. Ako možete imati samo jedno, a želite i aerobnu bazu i snagu, trenažer je opcija kojom možete obaviti oboje, no pripremite se na patnju :).