Biker: Hrvatski biciklistički savez preuzeli ste početkom 2013. godine u poprilično nezahvalnoj situaciji. Dočekali su vas nagomilani dugovi, unutarnji sukobi, blokirani račun, otežana komunikacija sa pojedincima… Što Vas je uopće potaklo da se uhvatite tog posla od kojega su mnogi bježali?
Martin Čotar: Biciklizmom sam se počeo baviti 1990. i kroz to razdoblje dotaknuo sam se mnogih segmenata biciklizma, a neizmjerno su bogatstvo brojna poznanstva, prijatelji i suradnici koje sam stekao kroz biciklizam. Promatrajući naš biciklizam posljednjih godina, smatrao sam da postoji prostor za poboljšanje te da neke ideje ili iskustvo iz posla mogu prenijeti u rad Saveza. Tim više što dolazim neopterećen, bez nekakvih prikrivenih interesa.
Jedna od stvari koje su mi bile glavni motiv jesu sjećanja na probleme s kojima sam se susreo u svojoj karijeri, za koje (neke od njih) vidim da su i dalje prisutni, što bih volio promijeniti na bolje. Primarno se to tiče uvjeta u kojima će se biciklisti (i reprezentativci) natjecati, kroz uređeniji, transparentniji rad Saveza (što je temelj za kvalitetan rad cijelog hrvatskog biciklizma), kroz uvođenje novih ideja i projekata i drugo.
Velika podrška klubova potvrdila je povjerenje, ali i obavezu. Osobno, ali i cijeli Izvršni odbor, kao i ljudi koji su odlučili aktivnije se angažirati uz nas, svjesni smo kako je takav angažman ujedno i velika obaveza; no da bismo išta značajnije promijenili ili pokrenuli, moramo poslu pristupiti na drugačiji način.
Biker: Oko sebe ste okupili nove ljude i stvorili svoju ekipu. Dio njih već je i ranije bio aktivan u hrvatskom biciklizmu. Kako komentirate njihov rad u protekloj godini i vašu suradnju?
Martin Čotar: Jednostavno, nemoguće je pokrenuti ozbiljnije promjene bez promjene ekipe. U tom izboru smatram da je važnija želja za promjenama i vlastitim angažmanom negoli formalan staž. Svi ljudi kojima sam dao povjerenje opravdali su ga, a nemali broj njih pravo su sportsko i životno otkriće te će ostati i bliski prijatelji.
S obzirom na situaciju s blokadom računa Saveza, štrajkom zaposlenika te problemima koji su oko toga nastali, nekoliko ljudi aktiviralo se u značajnoj mjeri i preuzelo na sebe znatan dio posla Ureda Saveza. To je ponajviše došlo do izražaja u 2014. godini, kada smo morali uložiti znatan trud da bismo omogućili funkcioniranje Saveza i održavanje sezone 2014. Angažman je odrađen na volonterskoj osnovi uz velike žrtve te se svima njima zahvaljujem na povjerenju i trudu.
Biker: Na početku mandata ste si zasigurno postavili i neke ciljeve? Možete li našim čitateljima ukratko predstaviti one najbitnije?
Martin Čotar: Naravno, to je bilo i prezentirano klubovima kroz moju kandidaturu. Jedna od prvih stvari bilo je rješavanje blokade Saveza, što sam očekivao da će se brže rješavati, no iz administrativnih razloga izgleda nije moglo drugačije. Ovaj problem zakočio je adekvatno izvršavanje ostalih aktivnosti, prvenstveno zbog nelikvidnosti (blokada), a zatim i kroz štrajk zaposlenika Ureda HBS-a, što je onemogućilo da se bavimo ičime doli preživljavanjem sezone.
Deblokadom se otvara mogućnost vlastitog sufinanciranja i sudjelovanja u različitim projektima (državnih tijela, EU fondova i slično). Oko toga, ali i oko ostalih aktivnosti, osigurali smo nekoliko vanjskih suradnika koji stoje klubovima na raspolaganju.
Ono što smatram ključnim jest povećanje članstva u klubovima putem popularizacije biciklizma - izradom programa rada s mladima (primarno školska dob) – ljetni kampovi, program za uvrštenje i intenzivniju realizaciju biciklizma u školama i slično. Time bi se također ostvarila mogućnost kvalitetnije suradnje s brojnim ministarstvima i organizacijama.
Ovdje moram napomenuti kako se veliki dio tih aktivnosti zasniva na aktivnostima klubova, pri čemu Savez može organizirati sustav i osigurati stručnu pomoć, uspostaviti kontakt i početne korake, međutim konačna inicijativa leži na klubovima. Nadam se da će se naći dovoljno zainteresiranih klubova koji će željeti pokrenuti s novim inicijativama.
Kvalitetnijom pripremom smatram da ćemo sada moći adekvatno prići potencijalnim sponzorima koji će vidjeti interes u suradnji s HBS-om. To bi nam proširilo mogućnosti rada (nastupe reprezentacije, pripreme, edukaciju, nabavku opreme i slično). Iako će se preduvjeti za to ostvariti tek početkom 2015., mislim da ipak i za ovu godinu možemo riješiti neka partnerstva.
Biker: Rezultati ne nastaju preko noći. Međutim, posljednjih mjeseci, pa i tijekom cijele godine svjedoci smo, u najmanju ruku, optimističnije „atmosfere“ u našem biciklizmu. Puno toga se počelo sređivati, a puno toga se vjerojatno i radi da bi nam već 2015. godina bila bolja. Na koje ste poteze ponosni, a koje bi poteze/odluke/događaje izdvojili kao iznimno važne?
Martin Čotar: Ključni problem u radu Saveza protekle dvije godine bila je blokada računa zbog neriješenih dugova spram MUP-a (za utrke u organizaciji Saveza od prije petnaestak godina), koja je nastupila 24.12.2012. Dakle, Savez smo preuzeli u blokadi. Nakon mukotrpnog procesa rješavanja ovrha i blokade, problem je riješen u drugom dijelu 2014. godine, zaključno sa zadnjim danima 2014. godine kada smo riješili ovrhe i prešli u pozitivu. Isplatu plaća zaposlenicima očekujem u idućim tjednima čime će se riješiti i taj gorući problem.
Druge stvari za koje smatramo da su dobre za daljnji rad Saveza i razvoj hrvatskog biciklizma, jesu zamjene kadrova – cestovna reprezentacija nakon dugo vremena ima direktora (Nino Potočki), a od prije desetak dana uloge glavnog izbornika-trenera cestovne reprezentacije primio se naš uspješni biciklist Vladimir Miholjević, uz punu podršku našeg bivšeg izbornika, iskusnog Eugena Pleška. Ovo smatram vrlo bitnim elementom pošto ćemo ubuduće morati posvetiti više pažnje cestovnoj sekciji, koja je, na neki način, nositelj HBS-a, a kojoj treba novi poticaj kroz nove ljude, nove ideje, novi entuzijazam.
Potvrđena je ekipa na čelu MTB sekcije, koja je dobro ekipirana i organizirana, od ljudi koji vode reprezentaciju, kroz rad Odbora i Tehničke komisije.
Ključan detalj za razvoj hrvatskog biciklizma bit će rad glavnog tajnika, gdje bi trebala biti zaposlena nova osoba, jer će ona trebati pružiti jednaki servis svim članovima Saveza, trebat će sistematizirati rad Saveza i ići u korak sa željenim i potrebnim promjenama. Ovo je osnova bilo kakvih promjena i razvoja te se nadamo da će taj proces biti zaokružen čim prije i čim bezbolnije.
Biker: I sami ste bili i više nego uspješan biciklist, dapače europski prvak. Ima li na europskom, da ne spominjemo i svjetskom vrhu mjesta i za hrvatske bicikliste (cesta, mtb)?
Martin Čotar: Naravno, to je i dokazano brojnim dosadašnjim rezultatima, posebice u prethodnih 15-20 godina. U cestovnom biciklizmu dičimo se poznatim rezultatima i imenima (Kišerlovski, Đurasek, Rumac, Rogina, braća Miholjević, Kvasina…), koji su zaslužni i za to da su nakon dva desetljeća naši biciklisti ponovo nastupili na Olimpijskim igrama (2008. i 2012.).
S druge strane, moramo biti svjesni da nam polako dolazi smjena generacija te će se intenzivno morati poraditi na mlađim biciklistima, gdje moramo stvarati nove šampione. Mislim da je to prioritet cestovnog dijela.
Što se tiče MTB sekcije, mislim da bi, pored rada s mladima, trebalo poraditi na razvoju nekoliko kvalitetnih pojedinaca koji će postići rezultat čim bliže onima s cestovnog dijela, čime će se jače pogurati MTB biciklizam u Hrvatskoj.
U načelu, smatram kako MTB segment ima kapacitet brojnosti (pogotovo rekreativni), a cestovni dio vrhunske rezultate i stečeno znanje koje se nasljeđuje. Nužno je da se ova dva segmenta povežu i iskombiniraju upravo ove adute, kako bi podigli kvalitetu i iskustvo u MTB-u te brojnost u cestovnom dijelu.
Biker: Sudjelovali ste i obilazili mnoge utrke, kako cestovne tako i one brdske. Na posljednjem ste Svjetskom prvenstvu nažalost i doživjeli nezgodu pratećih našu reprezentaciju u pratećem vozilu. Kako komentirate prošlogodišnje rezultate naših natjecatelja u cestovnom i brdskom biciklizmu?
Martin Čotar: Rezultati cestovnih biciklista bili su na odličnom nivou, pri čemu moram istaknuti Roberta Kišerlovskog s odličnim plasmanima na utrkama najvišeg ranga, posebice na Giro d'Italia, čime je znatno skrenuo pozornost na hrvatski biciklizam. Dobri su rezultati i ostalih dečkiju (Đurasek, Rogina, Kvasina…), a isto tako i nastup Đuraseka i Kvasine na Svjetskom prvenstvu.
Treba spomenuti Filipa Turka kao jedinog MTB seniora koji je u 2014. godini redovito osvajao bodove na UCI C1, C2 i C3 utrkama. Kada bi imali barem trojicu takvih vozača, bez razmišljanja bi bili u kvoti za Baku i s pravom bi mogli razmišljati o kvoti za Olimpijadu i u MTB-u. Nadamo se da će mladi prepoznati takvu perspektivu i krenuti tim putem, a što možda i nije tako daleko jer ima mladih vozača s dobrom perspektivom, no treba se sustavno raditi na njihovom pravilnom razvoju, napredovanju, sazrijevanju.
U načelu, kako sam rekao ranije, uspjesi „cestovnjaka“ su relativno konstantni i dobri, no treba potaknuti mlađe vozače, dok MTB raste u kvaliteti, ali je potreban još jedan „skok“ da bi se ostvarivali rezultati zvučni na svjetskom nivou.
Biker: Prema najavama, 2015. godina bi za biciklizam u Hrvatskoj trebala biti iznimno zanimljiva. Najavljena je i spektakularna cestovna utrka kroz dijelove Hrvatske. Što nas još očekuje? Kakva nas godina očekuje?
Martin Čotar: Pa… ne mogu reći da su prijašnje godine bile dosadne, a još uvijek nas očekuje puno posla i izazova.
U 2015., sada nakon deblokade, moramo riješiti zaostatke i troškove redovnog poslovanja, dakle konsolidirati poslovanje. Također će nova ekipa konačno biti u mogućnosti da radi u normalnim uvjetima (likvidnost). Moramo donijeti nekoliko bitnih izmjena ili novih pravilnika koji će definirati neka problematična područja. Veliki problem koji se ovdje proteže jest i pitanje vrednovanja rada klubova te pitanje prava glasova, za što će se nastojati dati kvalitetni prijedlozi poboljšanja.
Volio bih da u ovoj godini riješimo programe rada s mladima (za školsku dob), što bismo trebali uobličiti u službeni dokument HBS-a. U prosincu 2014. organiziran je tečaj za cestovne suce, a sada se za veljaču planira tečaj za MTB suce Osim toga, u veljači je planirano potpisivanje dokumenta s Fakultetom za fizičku kulturu u Splitu radi pokretanja katedre za biciklističke trenere, čime će se klubovima omogućiti investiranje u kvalitetan i stručan kadar, a što je i zakonska obaveza.
Također, u sportskom segmentu, nadam se da ćemo ostvariti nastup na 1. Europskim igrama u Baku. Također moramo ostvariti normu za OI u 2016., što je vrlo važno za cestovni biciklizam.
Konačno, u planu je utrka Kroz Hrvatsku, u organizaciji našeg bivšeg bicikliste Vladimira Miholjevića. Ovaj puta utrka bi trebala biti organizirana na jednom sasvim drugačijem nivou, s velikim udjelom medija, cjelovitom podrškom državnih institucija i gradova i općina. HBS podržava taj projekt jer smatramo da može uvelike pridonijeti razvoju i popularizaciji Hrvatske i hrvatskog biciklizma. Utoliko je važno da se organizacija ostvari prema planu, na kvalitetnom nivou uz pozitivnu konačnu bilancu. Trebat ćemo podršku i naših klubova, naravno, što će biti dobra prilika za još jednu zajedničku suradnju.
Biker: Hrvatska veliku pažnju pridaje razvoju cikloturizma! I sami ste se, pa i kroz svoj posao, bavili tom tematikom. Može li Hrvatska postati destinacija u koju će tijekom cijele godine dolaziti upravo biciklistički zaljubljenici, zaljubljenici u prirodu ili pak natjecateljske ekipe kako bi odradile vlastite pripreme?
Martin Čotar: Točno je, tim segmentom se bavim već dugi niz godina, primarno u Istri. Smatram da se takva praksa može prenijeti i na druga područja u Hrvatskoj, gdje se može popularizirati i taj segment. On omogućava klubovima da si priskrbe dodatna sredstva (pružajući turističke usluge), popularizira se biciklizam i senzibilitet prema biciklistima u javnosti, gradi se biciklistička infrastruktura, što sve skupa pozitivno utječe na biciklizam.
Govoreći iz turističkog aspekta, iz mnogih visokorazvijenih zemalja praksa pokazuje kako je biciklizam jedan od najzahvalnijih oblika turizma, čiji razvoj i popularnost raste velikim koracima. Hrvatska ima odlične predispozicije po tom pitanju, puno prostora ima za poboljšanje i to smatram vrlo pozitivnim. Plan razvoja hrvatskog turizma, na čelu s Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom, navodi biciklizam kao jednu od ključnih grana razvoja hrvatskog turizma. Volio bih da se čim više klubova uključi u taj segment te da od njega profitiraju i oni, ali i zajednica kojoj će pružiti kvalitetne i stručne usluge.
Biker: Hvala Vam na razgovoru. Želimo Vam puno zdravlja, brz oporavak od ozljeda ali i sretnu te uspješnu Novu 2015. godinu! Čitatelji Bikera očekuju i Vašu novogodišnju „poslanicu“!? Hvala Vam!
Martin Čotar: Drago mi je što ste se angažirali oko praćenja rada HBS-a te očekujem da se ta suradnja nastavi i ubuduće.
Svima u hrvatskom biciklizmu želim uspješnu 2015. godinu, kako po pitanju razvoja tako i po pitanju samih rezultata. Želim da nam se svima ostvari zajednička želja – da nam biciklizam ode još jedan korak više.
Photo: Privatni album Martina Čotara