Voziti bicikl s lošim sjedalom je kao imati brzi auto bez goriva, ili pak voziti ga sjedeći na cigli! Dakle, gotovo pa besmisleno. Dakle, nije važno kako izgleda, važno je kako se osjećate sjedeći na sjedalu dok pedalirate. Na kraju se ipak sve svodi na subjektivni dojam, ali nekih regula bi se trebalo pridržavati. Iako smo naveli da nas brandovi stalno vuku sebi, sugeriramo vam da ne odstupate od poznatijih brandova koji su već dugi niz godina u tome. Doista se velika svota novaca troši na istraživanja kako bi se proizvelo nešto bolje, ne nužno kvalitetnije, ali bolje.
Sjedalo se uglavnom može podijeliti na 4 dijela, a to je pokrov, umetak, kalup ili školjka i railovi. Kalup je obično od neke vrste plastike, danas sve više i od karbona kod jačih modela, umetak obično od neke vrste spužve ili pjene nekad u kombinaciji s gelom koji se nalazi u komorama. Uglavnom, umetak se nalazi na kalupu ispod pokrova koji može biti cijeli kožni ili u kombinaciji nekog sintetičkog materijala poput skaja s ojačanim rubovima. Railovi mogu biti od čelika, određene legure aluminija, karbona i titana. Sve ovisi o cijeni kad su railovi u pitanju. Karbon i titan će biti najskuplji. Sjedala bi mogli podijeliti u tri skupine, natjecateljska, sportska te rekreacijska. Na taj ćete način lakše steći predodžbu što vam treba.
Ako ste zahtjevniji mtb biciklist, često na stazi radite puno kilometara, pa je vjerojatno da ćete se odlučiti za sportsko sjedalo. Kod odabira ćete se često susresti s određenim kompromisima koji moraju postojati jer ćete morati birati između udobnosti i performanse. Npr. sportsko sjedalo je manje udobno, ali će biti znatno lakše, dok će rekreacijsko sjedalo biti znatno udobnije, deblje, teže i manje agilno. Iako većina odabire sportsko sjedalo ako im to budžet dopušta, možda biste trebali probati neko skuplje rekreacijsko sjedalo koje će vam pružiti dovoljno udobnosti i nešto malo više težine vašem biciklu. Ali kako se ovdje obraćamo vama rekreativcima, sugeriramo udobnost jer na kraju, smisao je da vam bude lijepo, a ne naporno. I s rekreacijskim sjedalom se može divljati i juriti, a da vam i dalje bude udobno za gepek :).
Napominjemo da se to ne odnosi na sjedala koja izgledaju poput fotelja, njih isključujemo u ovom izboru, dakle rekreacijsko duguljasto tanje sjedalo bi vam preporučili za rekreativni mtb. Ali koji oblik odabrati u moru oblika koja se nalaze po trgovinama može biti teška odluka. Računajte da neke trgovine imaju testne modele koje je moguće isporbati na biciklu i vidjeti kako vam se čini, ako ne tako, možete probati neki bicikl sa sjedalom koje biste možda kupili, ako takvog bicikla ima u trgovini u tom trenutku. Neke trgovine pak nude posebna mjerenja nakon kojih će vam prodavači sami preporučati sjedalo idealno za vas! Uglavnom, proba je poželjna, ako ipak nema načina da probate, onda se možete osloniti na trgovine koje odobravaju zamjenu sjedala nakon jednog ili dva dana korištenja. Važno je u svakom slučaju, ako preferirate brdo i singletrackove, da sjedalo bude duguljasto, usko te da ima žlijeb koji se nalazi po sredini sjedala koji služi kako bi smanjio pritisak na osjetljiva područja, arterije i kosti. Iako se čini kao besmisleno, nekad će i rupa usred sjedala nekim vozačima doista pomoći. Ako ste teži, neka vam umetak bude nešto deblji u kombinaciji s gelom. Na kraju moramo napomenuti da su ovo smjernice kojih je dobro držati se kod kupovine, ali zadnja odluka je na vama!
Photo: Biker