Tekst i fotke: Marko Orešković i Pavao Mirošević
Krećući se pogonjen snagom vjetra, prevaljuješ put u potpunoj tišini slušajući samo valove i „buku“ koju stvara vjetar. Snaga mora i vjetra je neizmjerna, a samim time uvijek izazovna pustolovina. Vučeš konope preko kojih si spona u komunikaciji vjetra i broda, a oboje su svojeglavi i žele po svom, dok ti istodobno krotiš oboje u nastojanju da ih pomiriš i izvučeš najbolje. Sve se događa brzo, reakcija broda je instantna, taj osjećaj direktnosti te na neki način stapa s prirodom. Zbog svega toga volim jedrenje općenito, a jedrenje na katamaranu svakako dovodi do ultimativnog zadovoljstva.“Drva spojena zajedno”
Plovilo koje za razliku od običnih brodova-monotrupaca, ima dva paralelna trupa. Dosjetljivi pomorci Polinezije koriste katamarane već više od 3000 godina, dok je masovnija upotreba zabilježena od početka 5. stoljeća u južnim dijelovima Indije i Šri Lanke. Od tuda i potječe ime katamaran - u originalu na tamilskom jeziku kattumaram što znači “Drva spojena zajedno“.
Zabava na vjetru i valovima
U nama bližim vremenima, popularizacija katamarana dogodila se na američkim plažama 70-tih godina nekako paralelno s globalnim razvojem Hippie pokreta gdje je bila bitna jedino sreća i zabava. U potrazi za dodatnom zabavom na vjetru i valovima, katamaran se probio kao društvenija inačica vrlo popularnog surfanja na valovima i jedrenja na dasci koje u to doba doživljava totalni bum. Katamaran je također bio odlična alternativa sporijim i dosadnijim malim jedrilicama.Katamaran ili jedrilica?
Katamaran ima nekoliko prednosti u odnosu na jedrilice s jednim trupom. Obzirom da se sastoji od dva trupa koji su međusobno spojeni, katamaran ima veću korisnu površinu i puno je stabilniji od male jedrilice s jednim trupom. Osim toga, zbog udaljenih trupova puno će se teže prevrnuti nego monotrupac, pa se na njega mogu staviti i veća jedra. Također, katamaran ima puno manju vodenu liniju koja inače kod klasične jedrilice stvara veliki otpor. Sve te prednosti čine katamaran bitno bržim plovilom. Time dolazimo i do jednostavne računice, uz veću stabilnost imamo veću brzinu, a time i veću zabavu, te bih se usudio reći da je katamaran po količini zadovoljstva koje pruža puno bliži jedrenju na dasci nego klasičnom jedrenju na jedrilici. Već pri brzini vjetra od 8-10 čvorova(3 bofora) ta je razina prilično visoka. Na idealnom vjetru od oko 15 čvorova pri kojem još nema većih valova katamaran tako postaje prava mala trkaća mašina i postiže brzine od 13 do 20 čvorova što je za plovila na jedra izrazito brzo ili u prijevodu „Juriš ko blesav“. Tako se kod nas na maestralu koji je najčešći vjetar tijekom ljeta i jačine je 10 do 15 čv. može uživati skoro svaki dan. Za vjetrove preko 20 čv. potrebna je veća razina znanja, iskustva i spretnosti.Vrste i dijelovi katamarana
Kako sam ranije spomenuo, katamarani su brodovi s dva trupa koji su međusobno spojeni aluminijskim gredama (beam). Između trupova je razapeta plastična mreža koja se zove trampolin koja čini kokpit broda. Na trampolinu se boravi, jedri, leži a ponekad i spava. Katamaran u osnovi ima glavno jedro i flok, te najčešće i spinaker koji služi za jedrenje niz vjetar. Jedrenje sa spinakerom niz vjetar je posebno zadovoljstvo jer tada brod plovi najbrže. Kako bi brod držali uspravno i ne dozvolili da se prevrne zbog sile vjetra koja udara u jedra, na katamaranu postoji trapez. Trapez je sajla za koju se kvačimo i svojim tijelom balansiramo brod ne dozvolivši tako brodu da se prevrne. Katamaranom se upravlja pomoću 2 spojena kormila, po jedno na svakom trupu, a ovisno o vrsti katamarana neki još imaju i srednje uvlačive kobilice s kojima se može ići bolje u vjetar, dok neki nemaju te zbog toga ne mogu ići toliko u vjetar, ali su bitno praktičniji za pristajanje na plažu. Dužine katamarana se kreću između 5 i 6 metara, a širina oko 2,5 metra.
Postoji dosta vrsta i proizvođača katamarana, neke klase su obilježile povijest, te se nisu puno mijenjale, a i danas je vrlo zabavno jedriti na njima. Malo o klasama
Tornado jedna od prvih klasa uopće i jedan od većih katamarana, dužine 6m i širine 3m, koji postiže veliku brzinu, te je do 2004. bio olimpijska klasa na dva trupa. Danas dosta stari brod, ali i dalje vrlo brz. Možda malo nespretan za transport zbog širine.
Hobie Cat je sigurno najčešći i najrasprostranjeniji katamaran koji ćete sresti diljem svijeta. Zbog Hobi Cata katamaran je postao popularan. Sa svojim prvim katamaranom Hobie 14 utabao je put razvoju i popularnosti katamarana uopće.
Hobie 16 (5m dužina, 2,4m širina) najprodavaniji katamaran svih vremena sa više od 100 tisuća prodanih brodova diljem svijeta. Odličan za zabavu, jednostavan za manevriranje, lak za pristajanje, sa svojim šarenim jedrima i trupovima bez kobilica postao je pravi svjetski hit. Danas još uvijek vrlo popularan, uvijek ćete ga lako prepoznati po šarenim jedrima i bananastim trupovima.
Da bi se smanjili troškovi i da se postave standardi 90-tih godina nastala je klasa Formula 18 (skraćeno F18 ) koja je danas najpopularnija u svijetu u regatnom jedrenju. Klasa F18 standardizira brodove na 5,5m dužine i 2,6m širine, osim dimenzija broda standardizirane su i veličine jedara-glavno 17 m2, flok 3,4 m2 i spinaker 21 m2. Takvom standardizacijom popularizirao se sport zbog pristupačnijih cijena čime se dobilo i na masovnosti. Najčešći katamarani F18 klase su Hobie Tiger (najpopularniji), Nacra F 18, te Australski Capricorn. Brodovi F18 klase su brzi, stabilni, udobni za jedriti i mogu se nabaviti za relativno male novce.
Želite li probati?
U Hrvatskoj ima malo katamarana, tu i tamo po nekoj uvali što je ostavio ili prodao neki stranac klincu koji ga je sa divljenjem gledao sa obale kako juri po uvali.
U zadnjih 10 godina vidi se određeni napredak koji je još uvijek minimalan. U zadnje vrijeme svake godine nabavi se po tek nekoliko novih komada. Danas u Hrvatskoj imamo čak 8 katamarana u klasi F18, a napravljena je klasa „F18 Hrvatska“ koja je međunarodno verificirana. Vrlo se entuzijastično jedri po regatama koje organiziramo u Hrvatskoj te se zna pojaviti preko 20-tak katamarana iz različitih klasa.
Ako želite kod nas isprobati jedriti na katamaranu postoje dva velika centra, u Pakoštanima-„Galeb Adventures“ i na Murteru u kod Tisnog „DSR Adria sport“. Svaki od centara, sa svojom flotom različitih katamarana nudi različite usluge vezane u jedrenje. Galeb Adventures iznajmljuje katamarane, te organizira jednodnevna ili vrlo interesantna višednevna jedrenja po Kornatima, dok „DSR Adria sport“ nudi tečajeve jedrenja na katamaranu (osnovni ili sportski), te vas kroz njih upoznaje s osnovama jedrenja na katamaranu, jedrenja s trapezom, ili regatnim jedrenjem, ovisno o vašim afinitetima.