Prednost kupovine rabljenog je u tome što možete dobiti model star dvije godine koji je ležao na nečijem balkonu i bio dva puta na vožnji (nadajmo se :). Naravno da se to obično događa često koliko i ova pandemija, ali ne bi vjerovali, nekada vam se i posreći. Neki mudraci iz naše redakcije su isprobali te sisteme uštede i statistika je otprilike da ćete na četiri kupljena bicikla pogodit jedan koji se isplatio. Ima dosta „cakica“ koje prodavači i preprodavači prešute prilikom prodaje te vas navuku na rudnik bez „vuglena“ :). E sad da ne bi morali puniti rudnik „vuglenom“, za koj nemate „nofce“, bitno je da se dobro informirate o biciklu koji kupujete. Internet je danas krcat informacija, koje vam trebaju, ali i onih koje baš nikome nikada ne trebaju. Većina nas zaljubljenika provede sate kopajući po forumima tražeći recenzije predmeta kupovine i onda, koristeći metodu aritmetičke sredine, dolazimo do odluke. Znači ako smo naletili na sedam recenzija koje kažu da je proizvod loš i deset da je dobar, dobro ćemo promisliti da li je to nešto na što kanimo „sprašit“ teško zarađenog očerupanog piceka. Kako bi to grafički prikazali, uzmimo da je pernati picek vaš mjesečni budžet i sad se tu pojave troškovi koje nam je ova država tako divno upakirala da počnemo čupat perje sa našeg pernatog piceka. Kad ostanu dva tri pera, od toga ono jedno jedva da se drži, e to je ako smo imali sreće ono što je ostalo od naše plaće. Pa kad se strpimo barem jedno pet šest mjeseci i skupimo tih par posušenih perca, dođemo do našeg budžeta koji ćemo staviti na stranu za bicikl. Taj budžet je obično par puta pretrpio štetu tokom mjeseci štednje više puta zbog cijelodnevnih parking karti, kavi za kontrolore u tramvajima i inih drugih iznenađenja. I sada kad smo ipak odlučili da idemo na polovnjaka, krećemo u potragu. Naš izvor je danas najčešće njuškalo ili neka grupa na facebook-u. I sad, tražite i tražite, pikate, klikate i konačno ste našli brand, veličinu i sve što vi želite. Vrlo važno je da kupujete neki poznati brand za koji ćete ako bude potrebno moći negdje kupiti nosač zadnjeg mjenjača, pogon, ležaj vilice ili možda pikse za stražnju suspenziju. Klonite se „no name“ marki.
I sada kad ste konačno dogovorili „date“ sa prodavačem, odlazite puni samopouzdanja i najvažnije s namjerom da nećete kupit ništa!:) Naoružani velikim očekivanjima dobro ćete se snaći kad je u pitanju cjenkanje jer prvo nakong velikog očekivanja često nastupa razočaranje :). Ali da bi došli do cjenkanja morate odraditi sljedeće:
Inspekcija bicikla:
1. Okvir
Pregledajte kompletan okvir po danu, znači ne po mraku, ne u podrumu. Ako okvir ima išta više od kozmetičkih ogrebotina, ništa od toga, jer ako je bilo koji udarac koji je uspio iskrivit površinu okvira da izgleda ko auto od vaše punice:), velika je vjerojatnost da je negdje već napukla, što je često gotovo nemoguće provjeriti.
Samo da vidite koliko je teško vidjeti pukotinu koja se ovdje proteže uz sami var
Pogotovo kad su okviri plastificirani, onda pukne tako lijepo, da kad se aluminij vrati u prvotni položaj ne može se vidjeti nepravilnost. Isto tako, ako je okvir plastificirao netko treći, pa se ne prepoznaje original plastifikacija, nemojte vadit „peneze“, jer se naknadnom plastifikacijom može jako lijepo pokriti pukotine koje možda nije primjetio ni sam prodavač.
2. Suspenzija
Vi ćete kao savjestan građanin pitati kad je učinjen zadnji servis i da li pošteni gospon prodavač ima račun. Ljubitelji i poštenjaci biciklisti obično čuvaju takve stvari, oni koji ne čuvaju vam znaju reći gdje su bili na servisu i što je rađeno. Ako ne možete doći do tih informacija, dobro pregledajte noge na prednjoj suspenziji. Noge moraju biti glatke i čiste. Ukoliko imaju uzdužnih zareza, ogrebotina od hoda vilice, trebalo bi ukalkulirati i servis vilice, osim ako nije neka jeftina vilica koju ćete zamjeniti za tristotinjak kuna. Provozajte bicikl i potisnite par puta dobro prednju vilicu, ako je bila čista, nakon toga ne smije ostati slinava i masna od ulja. Isto ćete napraviti i sa stražnjom suspenzijom. Sjednite na bicikl, stisnite prednju kočnicu i gurajte bicikl naprijed nazad kako bi utvrdili da li se klima prednja vilica. Ako nije entry level ne smije se klimati, kod entry levela se i nove malo klimuckaju. Isto tako, važno je da provjerite da li je klackalica, sistem koji povezuje prednji i stražnji dio okvira sa suspenzijom, bez „lufta“. Ne smje se klimati niti u jednom smjeru, proizvoditi razne pucketave i krckave zvukove.
3. Pogon
Provjerite zupce na lančaniku na pogonu, da nemaju izrazito oštrih zubaca i proširenih utora, to je znak već potrošenog pogona koji će uskoro trebati mjenjati.
Gornji lančanik je neispravan i istrošen
Lanac mora biti čisti, gibljivih karika i podmazan. Kad ga odete provozati, obavezno nagazite k`o sivonja na pedale kako bi provjerili da li preskače lanac preko lančanika. Kod mjenjanja brzina nemojte baš isto tako gazit pedale jer se to nikada ne radi. Brzine se moraju mjenjati glatko i točno bez obzira koliko jeftini bicikl kupujete u suprotnom ćete mjenjati kompletan zadnji mjenjač, kazetu, pogon i lanac uskoro. Vrlo rijetko je slučaj da ćete sa podešavanjem brzina rješiti problem ako je neki od sastavnih dijelova potrošen i neispravan. Zavrtite što jače možete rukom kurble u suprotnom smijeru, čegrtaljka mora proizvodit zvuk jednoličan i bez mljevenja kave prilikom okretanja. Ako ste zakrenuli svom snagom kurble, okrenut će se više od jednom sigurno, ako naprave jedan bijedni krug popraćem čudnim zvukovljem, „ondak“ je spreman za servis. Pedale se ne moraju okretati lagano, ali ne bi se smjele klimati, iako to nije neki izdatak i ako su potrebne nove, a nerijetko imamo neke svoje favoritke koje koristimo. Primite kurblu pedala i klimajte u svim smjerovima, ako ima „lufta“ nije dobro. Prije nego idete na „date“ provjeite cijene tih nekih djelova, da znate spuštati cijenu shodno kalkuliranim troškovima.
4. Kočnice
Provjerite tako da kočite što jače nakon dobrog zaleta, za ekipu starije generacije, ono kad bi „sused naganjal fiću po parkingu i naglo kočil“ :). I jedne i druge vrste kočnica je lako provjeriti, jeftino za servisirati tako da se time ne zamarajte previše osim ako se ne radi o ultra skupom biciklu, onda su i ostali djelovi znatno skuplji.
5. Ležaj volana i vilice provjerite tako da stisnete prednju kočnicu, gurajte bicikl naprijed nazad, ne smije klimati, ako klima vilica do ovog dijela niste ni došli :). Obavezno obujmite prstima ležajeve vilice i zatim volana dok gurate bicikl naprijed nazad sa stisnutom kočnicom. Na prstima ćete osjetiti da li nešto ima lufta. Ako ste do ovog dijela došli, dignite prednji kotač i okrečite volan, mora ići glatko. Ukoliko nešto nije u redu sa dijelovima poput volana, ručice kočnica i ručica mjenjača, ustanovit ćete koristeći zdravi razum ;).
6. Zadnji mjenjač
Podignite zadnji kraj bicikla i vrtite jednolično pedale, za to vam je najbolje da idete sa suprugom ili djevojkom, ona će ujedno svojim negodovanjem, da uopće kupujete bicikl, u samom početku sniziti cijenu za barem 10%. Dok okrećete pedale gledajte u zadnji mjenjač, ne smije trzati prema naprijed i mora imati čista oba lančanika (pulley) koji se trebaju lako okretati. Oni se čak i mogu „klimuckati“ jer nisu drugačije ni napravljeni.
Lijevi lančanik je dobar, srednji je onaj koji je skoro za mjenjanje, a desni je za bacit :)
Ali sve to možete zanemariti i ne raditi provjeru ako mjenjanje brzina dobro radi.
7. Provjerite da li se kotači lagano i ravno vrte, da li se klimaju okomito na os vrtnje kad ih primite rukom. Provjerite gume u kakvom su stanju, da nisu potrošene do kraja, to su sve stvari na račun kojih ćete se baciti u trošak, ali i spustiti cijenu bicikla ako ga ipak odlučite kupit.
Eto, ukratko bi to bilo to. Ako ste naišli na sve pozitivne odgovore, ako je sve u redu s biciklom, spustite cijenu koliko ide ili barem za kavu, tek toliko da budete zadovoljni trgovinom :). Prije toga provjerite da li bicikl ima na sebi serijski broj. Da li prodavač ima račun od bicikla. Danas se bicikli toliko kradu, da je lako moguće da kupite bicikl koji su nedavno ukrali vašoj punici, a to bu loše po vas ak s njim dođete na božićni ručak. No ipak, nakon svega, mi vam savjetujemo da se strpite i štedite još par goluždravih piceka pa si kupite novi bicikl, makar slabije opreme, ali bit će nov, pod garancijom što će vam dati mira. Ako baš nikako to ne želite, nadamo se da će vam ovaj mali savjetnik donekle pomoći da se odlučite. Još jedan video koji vam može pomoći kod brze provjere ispravnosti bicikla koji kupujete ;).
Glavna slika članka: