Ne bi nam bio prvi put da smo uživali u kombinaciji snijega, blata, vode, soli i ponešto znoja. Za takve kombinacije ipak je dobro napraviti neke korake kako bi se prethodno zaštitilo bicikl. Zima je najveći neprijatelj komponenti na biciklu. Ako ste uspješno odvozili svoje suhe periode i niste imali potrebu za nekim popravcima i zahvatima, bilo bi dobro prije zimskih vožnji provjeriti u kakvom stanju su ležajevi kotača, volana odnosno vilice i pogona. Ako ste sami vični tome tada vam to nije neki problem, ako niste, odvedite bicikl serviseru koji će to učiniti za vas.
Ako zanemarite spomenuto možete očekivati veće investicije već u proljeće poput novih naba, ležajeva vilice itd. Mast koja služi za podmazivanje tih ležajeva mora biti nanešena u dovoljnim količinama i mora biti svježa. Htjeli vi to ili ne, ona će se u tim rotacionim dijelovima kroz zimu kontaminirati, vodom, solju i nečistoćama, ako se već stara mast u nedovoljnim količinama kontaminira puno prije će doći do oštećenja u samim ležajevima. Dovoljno je da kuglice zahvati hrđa dok bicikl čeka sljedeću vožnji i ležaj je na dobrom putu da zakaže. Ako je sve dobro obavijeno mašću puno su manje vjerojatnosti za takav scenarij.
Evo nekoliko koraka koje valja provoditi kako bi smanjili mogućnost nastanka problema:
1. Prvi korak prije zimskih vožnja je sigurno inspekcija bicikla i njegovog općeg stanja, provjera luftova u kotačima odnosno glavčinama, ležaju vilice i pogonu (uz pretpostavku da su baš ti dijelovi uredno servisirani), ako postoji i najmanja šansa da ste preskočili redovni veliki servis, vrijeme je da otvorite te ležajeve i stavite novu mast)2. Sljedeće što će biti od velike koristi je čišćenje i podmazivanje sajli mjenjača, provjera gumica na kapicama bužira, onih koje će spriječiti prodiranje vode u sajle, a ulje zadržati unutra. Uzmite u obzir kako će na niskim temperaturama gusta mast na sajlama biti još gušća i otežati rad mjenjača, zato je dobro podmazati ih silikonskim uljem, wd-om ili nekim drugim rjeđim uljem za podmazivanje. Isto vrijedi i za ručice mjenjača, nije dobro da je mast u zupčanicima pregusta i neotporna na niske temperature.
3. Sve gibljive dijelove poput lanca, lančanika, prednjeg i stražnjeg mjenjača valja uvijek održavati čistima i konstantno podmazivati uljima za mokre uvjete. Ako ćete se voziti u izrazito mokrim uvjetima dobro je koristiti malo gušća ulja kako bi se što duže zadržala na komponentama koje su nisko smještene i konstantno izložene kontaktu s vodom.
4. Vijci koji se koriste poput onih na polugama za skidanje kotača, na pedalama, obujmici sjedala, i niplama na krajevima žbica izloženi su vanjskim utjecajima i postoji opasnost da ‘’zapeku’’ te ih više nije moguće skinuti. Sve te vijke valja namazati mašću, teflonskom, ili tovatnom, koja će zaštiti navoj od kontakta s vodom i omogućiti sigurno stezanje.
5. Prethodno spomenute niple izložene su opterećenjima u vožnji. Kako bi one bile od koristi kad je potrebno centrirati kotač, dobro ih je podmazati.
6. Blatobrani nisu samo zaštita za vozača već i za bicikl, točnije okvir koji trpi udarce kamenja i blata, razmotrite razne kombinacije i zaštitite okvir svog bicikla.
7. Završni korak biti će nakon svake vaše vožnje, nemojte bicikl spremiti prije nego li ga dobro operete vodom i podmažete sve one gibljive dijelove poput mjenjača, lančanika i lanaca. Bicikl je potrebno oprati sa puno vode kako bi se sol i blato isprali sa svih dijelova, ako perete bicikl na automatskoj praonici, izbjegavajte kontakt ležajeva sa jakim mlazom, udaljite se dovoljno da pritisak vodu ne nagura unutra.
Photo: Biker