Odabrani bicikli, svi do jednog, su karakteristične Trail geometrije. Što to znači? Nisu namijenjeni natjecateljskom brdskom biciklizmu! Prema tome su nešto kraći, stražnji trokut okvira im je također kraći što će biciklu omogućiti okretnost i upravljivost, ali će sigurno utjecati na penjačke sposobnosti. Relativno visoko postavljen volan utječe na poziciju sjedenja, a samim time i efikasnost pedaliranja, iako smisao Trail bicikla jest da bude ugodan i zabavan, a k tome i funkcionalan na raznovrsnim podlogama. Ako niste skloni dugim strmim usponima i prezahtjevnim tehničkim vožnjama, a želite puno zabave, ovakvi bicikli će vam baš to i pružiti. Osnovni preduvjet dobre zabave je sigurnost, pa smo odabrali modele s hidrauličnim kočnicama koje smatramo dostojnima izazova koje nameće jedna dobra brdska vožnja. U ovom rangu je teško dobiti solidnu vilicu, iako ne mislimo da vilice na navedenim biciklima neće svoje odraditi. Neke skuplje i kvalitetnije pružit će više zabave i dati veći osjećaj sigurnosti zahvaljujući boljem kontaktu prednjeg kotača s podlogom. Takve nadogradnje uvijek su moguće, ali ako želite nešto bolje, predlažemo da ipak izdvojite još koju kunu više i razmotrite modele sa zračnim vilicama. Bicikle smo uspoređivali prema vrstama okvira, tehnološkom napretku, komponentama te omjeru uloženog i dobivenog. Usporedili smo Specialized RH Comp, Trek Xcaliber 7, KTM UltraFun i Scott Aspect 930,
Pa krenimo! Led probija...
Rockhopper comp 29''
Specialized kao jedan od konkurenata u ovoj borbi najveću prednost ostvaruje svojim okvirom. Ako uzmemo u obzir cijenovni razred do cca. 5500 kuna još uvijek govorimo o biciklima čiji okvir nosi cijelu priču. Ovdje govorimo o trail biciklu namijenjenom kombinacijama terena poput dinamičnih singletrackova, tehničkih uspona i brzih spustova. Zašto je dakle okvir njegov adut? Jedini od četiri navedena ima konusnu glavu okvira odnosno HT, što je odlična podloga za nadogradnje kvalitetnijih komponenti. Materijal izrade je aluminijska legura A1 koja spada u srednju kategoriju kada govorimo o Specializedovim okvirima. Prednja vilica je prilagođena ovom modelu, izvađen je sustav suspenzije i prerađen kako bi se dobilo rezultate bliske onima na premium vilicama – tako tvrde iz Specializeda.
Stražnjim mjenjačem je bolji samo od Trek-ovog modela, iako je novi Alivio s načinom rada preuzetim od Deore XT (Shadow) vrlo pouzdan i precizan te gledajući njegovu funkcionalnost na samom biciklu nemamo zamjerki. Iako su glavčine brendirane od strane Specializeda, baš kao i pogon te osovina pogona kvalitetne, teško ih je usporediti s ostalima u ponudi s obzirom da je do nekih podataka teško doći. Takva je i bila namjera proizvođača kada su brendirali ovakve komponente. Mišljenja smo kako je bolje znati o kojim se komponentama radi pa ih lakše usporediti nego nagađati. Pogonska osovina i glavčine vrlo su važni elementi svakog bicikla. Iako opremom unutar prosjeka, Rockhopper se ističe atraktivno oblikovanim okvirom i tehnološkim prednostima. Spomenimo i kako za razliku od ostalih, Rockhopper ima dva pogonska lančanika.
Specifikacije
Okvir: A1 SL Aluminium
Prednja vilica: SR Suntour XCR 29’’ custom 100mm
Kočnice: Tektro Auriga
Prednji mjenjač: SRAM X5
Zadnji mjenjač: Shimano Alivio Shadow 9 br.
Ručice mjenjača: Shimano Acera
Pogon: Specialized Stour 36-22
Sjedalo: Body Geometry
Gume: Specialized GroundControl Sport
Obruči: Stout XC
Glavčine (nabe): Specialized HI-LO disc
Cijena modela: 5400 kn
Ocjena; 3,5/5
Prednosti:
Odličan dizajn i oblik okvira, konusnabglava koja doprinosi upravljanju i stabilnosti, custom vilica.
Nedostaci:
Neusklađene komopnente, mješanje Shimana, Srama i vlastitih komponenti.
Trek X Caliber
Trek je X Caliber izbacio kako bi ponudio 29'' u pristupačnijoj trail varijanti. Geometrijom je vrlo sličan Specializedu iako su se u Treku odlučili za nešto manji kut između vilice i podloge, što će ići u prilog stabilnosti bicikla na spustu, ali će utjecati na agilnost kod penjanja. Iako, G2 geometrijom implementiranom još od davnih Gary Fisher bicikala, kompenzira se veći kut vilice s offsetom prednjeg kotača kako bi se zadržala stabilnost pri spustu. Offset prednjeg kotača znači pomak kotača prema naprijed što uzrokuje veći međuosovinski razmak te opterećenje na prednji kotač više nije direktno. Okvir koji dizajnom ne odudara od današnjih uobičajenih oblika, izrađen je od aluminijske legure pod nazivom Gold koja spada u high-performance proizvodnju Trekovih okvira. Mehaničkim oblikovanjem i hidrooblikovanjem postiže se željena čvrstoća uz manju masu okvira. Trek se za razliku od drugih proizvođača ovdje ističe najboljom vilicom. XC30, ulazni model Rock Shoxa, još uvijek spada u kvalitetnije vilice i radi nešto bolje, iako, moramo priznati, kako Suntour pretjerano ne zaostaje. XC30 kao i ostale vilice ima polugu za zaključavanje što će olakšati pedaliranje na tvrdim podlogama. Bez obzira što je stražnji mjenjač 9 brzinska i to redizajnirana Acera za koju možemo reći samo dobro, u ovoj klasi uzevši u obzir cijenu, ipak je mogao biti neki Alivio, ili čak Deore. Trek ovdje nije išao na najbolje komponente u klasi, ali je zasigurno pazio budući da je odabirom Shimana u većem broju postigao solidan omjer uloženog i dobivenog.
Specifikacije
Okvir: Alpha Gold Aluminium
Prednja vilica: Rock Shox XC30, 100 mm
Kočnice: Shimano M355
Prednji mjenjač: Shimano Altus
Zadnji mjenjač: Shimano Acera 9 br.
Ručice mjenjača: Shimano Acera
Pogon: Shimano Acera
Sjedalo: Bontrager Evoke 1,5
Gume: Bontrager XR1
Obruči: Bontrager AT 650
Glavčine (nabe): Formula DC20/DC22
Cijena modela: 5600 kn
Ocjena:3,5/5
Prednosti:
Konstrukcija okvira prema tehnologijama Gary-a Fishera, Rock Shox vilica sa offsetom prilagođenim geometriji okvira.
Nedostaci:
Relativno visoka cijena, najslabiji stražnji mjenjač, među slabijim pogonima.
KTM UltraFun
KTM s UltraFunom definitivno želi sudjelovati u borbi za rekreativni segment 29''. Geometrija i osnovni kutevi tome idu u prilog, a da je borba ozbiljna ukazuje oprema kojom je okićen. Aluminijski okvir od 6061 legure očekivan je za ovu kategoriju. Jedino je pomalo zaboravljeni Ghost u ovim segmentima nudio 7000 legure. Ako zanemarimo grupu opreme, osnovna razlika nad drugima je 10 brzinska grupa. Ostalo se nameće samo, da bi grupa mogla biti 10 brzinska, najslabiji stražnji mjenjač koji mora biti prisutan je Deore što ovdje i je. Dakle, Deore mjenjači, ručice mjenjača te pogon ovdje su najjači aduti KTM-a da osvoji titulu najboljeg u borbi s preostala tri konkurenta koje smo odabrali. Shimanove hidraulične kočnice prisutne su kao i u ostalih izuzev Specializeda, a vilica je XCM od Suntoura s hidrauličnim zaključavanjem. Opet se mora naglasiti da svaki od navedenih bicikala ima svoje prednosti i nedostatke, ovdje bismo kao nedostatak naveli vilicu, ali jednostavno kada želimo odabrati bicikl za sebe uvijek moramo na papir staviti prioritete i voditi se njima, inače bi potraga mogla biti duga i naporna. Ako uzmemo u obzir da se ovdje na sva četiri bicikla radi o ulaznim modelima vilica i da ćete u želji za boljim performansama sigurno tražiti skuplju i kvalitetniju zamjenu, ako zaključite da je brdski biciklizam neizostavan dio vašeg rekreativnog života, onda se na vilicu ne morate previše osvrtati. Uz Continentalove X-King gume i hrpu Shimano opreme, te uz ime i dizajn okvira, blizu smo odluke da bismo baš KTM odabrali za svog pobjednika.
Specifikacije
Okvir: alloyframe 6061
Prednja vilica: SR Suntour, XCM hidr.zaključ., 100mm
Kočnice: Shimano M355
Prednji mjenjač: Shimano Deore
Zadnji mjenjač: Shimano Deore
Ručice mjenjača: Shimano Deore
Pogon: Shimano Deore
Sjedalo: KTM VL
Gume: Continental X-King
Obruči: KTM Line 29’’
Glavčine (nabe): Shimano RM35
Cijena modela: 5490 kn
Ocjena: 5/5
Prednosti:
Kompletna Deore grupa što ne vidimo često, 10 brzinska kazeta otraga, vrlo dobre Continental gume, malo prostora za nadogradnju.
Nedostaci:
Upravljanje zaključavanjem vilice sa volana, vilica slabija od ostalih, nema magnezijeve noge
Scott Aspect
Aluminijski okvir 6061 legure ne razlikuje Scottov okvir od drugih. Još uvijek jedini okvir u ponudi koji dominira je Specializedov s konusnom glavom okvira (HT) koju kod drugih proizvođača, kao što vidimo, nalazimo samo na skupljim modelima. Konusna glava uvelike povećava preciznost upravljanja i osjećaj kompaktnosti. Aspect 930 devet brzinskom kazetom također spada u većinu, dok samo KTM ima 10 brzina, ali ističe se Deore stražnjim mjenjačem te onim što je i nama bitno, kvalitetnim Alivio pogonom i pogonskom osovinom, Shimanovom glavčinom straga te hidrauličnim kočnicama. Vilicu dijeli s Rockhopperom, ali samo u nazivu budući da je Specialized za Rockhopper vilicu potpuno prilagodio i izmijenio. Zaključavanje vilice moguće je upravljati s volana što je još jedna od zanimljivih funkcija vrijednih spomena iako ne i presudna. Kada rezimiramo Aspect zaključujemo da se za količinu uloženog novca dobije nešto manje nego li za KTM. Ono što ostaje jest širina volana, kut cijevi sjedala i duljina lulice koje će biti presudne u osjećaju vožnje na biciklu. Budući da Apsect kao i drugi od 4 navedena bicikla nije XC, očekujte nešto uspravniji položaj sjedenja i agiliniji bicikl na dinamičnim stazama s brzim izmjenama uspona i spusteva te ravnih terena. Takav bicikl nije namijenjen zahtjevnim tehničkim usponima zbog svoje geometrije, ali uz nešto tehnike i malo kilometara u nogama pružit će odličnu zabavu. Promjer kotača uvelike će olakšati prelaske preko korijenja i naglih prijelaza, a na spustu će vozaču pružiti više samopouzdanja.
Specifikacije
Okvir: Aluminij 6061, butirani
Prednja vilica: SR Suntour XCR, hidr.zaključ., 100mm
Kočnice: Shimano M355
Prednji mjenjač: Shimano M4000
Zadnji mjenjač: Shimano Deore 9st.
Ručice mjenjača: Shimano SL M370
Pogon: Shimano M4000
Sjedalo: Aspect VL
Gume: Kenda Slant 6
Obruči: Syncros X-39 Disc
Glavčine (nabe): Shimano FH-RM33
Cijena modela: 5300 kn
Ocjena: 4/5
Prednosti:
Vrlo dobar omjer uloženih novaca i dobivenog rezultata, prevladavaju shimano komponente, deore stražnji mjenjač.
Nedostaci:
Gume, iako će poslužiti imaju prostora za nadogradnju, dobro bi došli bolji gripovi.