Shimano polaže velike nade u novi XT, a i čini se da su obavili odličan posao – jer svih dijelova još nema – vjerojatno se proizvođači bicikla grabe za svoje dijelove za bicikle za 2016. Vjerujemo da trenutno nije lako biti u lancu proizvodnje u Shimanu, potražnja je veća od ponude. Zašto? Novi XT ima 11 brzina, barem je duplo jeftiniji od XTRa, a funkcionalnost i trajnost bi trebale biti sasvim identični - i nikako za zanemariti - izgleda bolje.
Igrom prilika, imali smo priliku voziti, ne samo na testu već na utrkama – prvi novi Deore XT stražnji mjenjač u RH. I to u vrlo, vrlo ‘’ghetto’’ kombinaciji. U Bikeru broj 43 mogli ste čitati o 1x10 ghetto konverziji, na našem već sada vječnom Giant XTC 29eru. Nažalost, stražnji mjenjač je nastradao prije nekoliko mjeseci i trebalo je naći zamjenu. Kupovati novi XT 10 brzinski mjenjač i OneUp RAD Cage je igra koja košta oko 80USD, gle čuda, isto kao i novi XT 11 brzinski mjenjač dizajniran u tvornici za 11-42 kazetu.
Okušali smo sreću, uzeli novi Deore XT 11 brzinski mjenjač i stavili ga da radi s 10 brzinskim shifterom, 10 brzinskim lancem i 10 brzinskom kazetom (11-42 s OneUp expanderom). Shimano kaže da stvar nema šanse da radi. No, stvar radi, i to odlično. Intuicija možda govori da je Shimano namjerno ostavio korisnicima da ispitaju kompatibilnost, i uvide da radi, jer to znači da uzimaju SRAMu dio kolača od XX1. I ne samo da radi odlično u 1x10 setup-u, već i u 2x10 setup-u s 11-42 kazetom - idealna kombinacija za maratone.
Setup je preživio Plitvički maraton, tehnički ne previše zahtjevnu utrku, no ipak je bilo nešto drmusanja i mijenjanja brzina pod opterećenjem. Vožen je i nekih dvjestotinjak kilometara jačeg brdskog terena nakon Plitvica uključujući i vrlo blatnu XC utrku od 16 kilometara u Zaprešiću. Razlika od 10-brzinskog mjenjača? Daleko, daleko lakši rad, nema naprezanja mjenjača niti u jednom dijelu kazete, nema preskakanja, zastajkivanja a “clucth” je podesiv izvana i radi doista odlično – kako u usporedbi sa starim Shimano “clutchem”, tako i sa SRAM Type 2.
Kada XT serija za 11 brzina budu kompletno dostupna (XT kazeta još nije na vidiku, a ostali dijelovi se već mogu nabaviti), napravit ćemo i test cjelovite 11 brzinske XT grupe.
Ukratko, Shimano je pucao XTRu u nogu, a SRAMu, izgleda, u obje noge. Razloga za birati SRAM ili XTR nakon novog XTa može biti samo u ganjanju pedesetak grama razlike, za koju onda budite spremni dati 70-150€ razlike, no jeftinije je ne pojesti onu krafnu iz pekare.
Photo: Biker