Osim planinarenja i teretane, dio priprema odrađujemo i na trenažeru. Trenažeri se dijele na direct drive- bicikl se instalira bez zadnjeg kotača na sam uređaj, te wheel on gdje bicikl stavljamo sa kotačem na uređaj. Direct drive su nešto precizniji i tiši. Trenažer će svoje mjesto naći među početnicima jer je jednostavniji za korištenje, te zaljubljenika u gadgete jer će se povezati sa smart trenažerom i upravljati njime, voziti virtualnu utrku ili rutu koju ste prije vozili u realnom vremenu, mogućnosti su vam beskonačne. Valjci će biti odabir naprednijih vozača, nešto su zahtjevniji za vožnju, te dolazi do aktivacije gornjeg dijela tijela kako biste održali balans. Ukoliko ste prosiječnih motoričkih sposobnosti i riješite se straha, vožnju na valjcima savladat ćete za 15ak minuta.
TACX VORTEX SMART
U zadnjih nekoliko godina trenažeri su od dosadnih i bučnih, postali tihi i pametni . Zadnje dvije sezone koristimo Tacx Vortex smart. U sporedbi sa sve popularnijim, ali nažalost puno skupljim direct drive trenažerima, naš Vortex smart opravdao je status best buy proizvoda u klasi i spada u wheel on tip trenažera. Kada govorimo o cijeni, Vortex je jeftiniji smart trenažer, ali vjerujte neće vas iznevjeriti.
Tacx Vortex smart interaktivni je trenažer koji mjeri snagu, kadencu i brzinu, podržava kotače od 26" do 29" . Maksimalna snaga je 950 wata, što će biti više nego dovoljno za većinu naprednih korisnika koji žele vrtiti jake intervalne treninge. Sam uređaj može simulirati uspon od 7 %, ali nema mogućnost simuliranja spusta, što za vrijeme korištenja nismo doživjeli kao nedstatak. Trenažerom možete upravljati smartphoneom, tabletom, ciklo kompjuterom te kompjuterom, a samo očitanje brzine, kadence i snage moguće je putem pametnog sportskog sata, ciklo kompa, tableta, mobitela ili kompjutera...preduvjet je da uređaji podržavaju Bluetooth ili ANT+ standard povezivanja. Uređaj za rad koristi električnu energiju, ukoliko vam je to minus, Tacx u ponudi ima Bushido model kojem struja nije potrebna za rad.U kutiji se nalazi elektro jedinica samog uređaja, konstrukcija, držač prednjeg kotača, QR osovina te upute za korištenje. Instalacija je krajnje jednostavna, potrebno je učvrstiti elekrtomotor na samu konstrukciju pomoću dva vijka, pri čemu pripazite na veličinu kotača koju ćete korsititi, o tome ovisi na koje mjesto ćete pozicionirati uređaj. Nakon instalacije QR osovine, na red je došla guma. Svakako preporučamo da koristite Tacx training gumu, bez obzira što vam na prvu djeluje kao obična cestovna guma, mogućnost proklizavanja je znatno manja, tiša je i manje je vibracija.
Za kraj vam ostaje instalirati aplikacije. Pomoću Tacx Training aplikacije možete pratiti parametre tijekom treninga, kreirati trening- definirate snagu, otkucaje srca ili nagib koji želite držati i uživanje može početi. Tacx utility aplikaciju smo redovito koristili za kalibraciju samog uređaja, a preko iste se vrši i update samog trenažera.
Kako smo naveli, radi se o interaktivnom smart trenažeru koji u praksi super radi sa popularnim aplikacijama poput Zwift-a, Trainerroad, BKOOL, Kinomap. Aplikacije smo koristili na Android ( OnePlus 3) te iOS ( Iphine 8 plus i Iphone X) platformi, a najviše smo koristili Tacx utility, Zwift i Trainerroad.
KALIBRACIJA
Kalibraciju smo radili prije svake vožnje, premda smo primjetili da je indikator bio danima u zelenom, što upućuje da realno nema potrebe za istim ukoliko vozite često. Postupak je krajnje jednostavan, u aplikaciji odaberete opciju kalibracija, krenete pedalirate dok ne postignete brzinu od 30 km/k. Aplikacija će vam grafički prikazati da li je sve kako treba. Ukoliko nije, trebate dotegnuti ili odpustiti vijak koji kontrolira pritisak elektro jedinice na samu gumu. KORIŠTENJE
Vortex smart koristili smo sa Garmin Edge 520, Garmin Forerunner 935, Wahoo Elemnt Bolt i pametnim telefonima, te od navedenih uređaja Garmin sat ima mogućnost samo očitanja vrijednosti, ali ne možete upravljati trenažerom. Trenažer u kombinaciji sa Garmin Edge 520 (i novijim uređajima) nudi brojne mogućnosti, pa će vam tako trenažer simulirati zadanu rutu koju ste prije vozili i spremili u sam uređaj, možete raditi intervalne treninge i otpor regulirati preko Edge-a. Da ne pretjerate u trenažnom procesu, uparite traku za otkucaje srca i Tacx aplikaciju na mobitelu/ tabletu, te definirajte u aplikaciji da vam maksimalni puls bude npr. 120 otkucaja, a trenažer će cijelo vrijeme prilagođavati otpor. Prilikom vožnje nismo imali problema sa povezivanjem ili gubljenjem uspostavljenog signala.Kratko vrijeme smo koristili običnu cestovnu gumu, samo kako bismo vidjeli ima li razlike. Razlika je osjetna u svakom pogledu. Obična guma stvara više buke, više vibracija i znatno brze se troši, a najbitnije je da proklizuje pri promjenama ritma. Stoga svakako preporučamo Tacx Training gumu. Ispod trenažera smo koristili gumiranu podlogu kako bismo smanjili buku i vibracije, jer smo vozili u stambenoj zgradi. Vortex postaje nešto glasniji kada kadencu dignete iznad 100 okretaja, ali nikako nije bučan.
Konstrukcija je čvrsta, sistem pričvršćivanja zadnjeg kotača na osovinu jednostavan i siguran, a sam trenažer je lako sklopiv i ne zauzima puno mjesta, za razliku od direct drive trenažera.
Preciznost uređaja smo testirali i uspoređivali sa Stages, te Garmin Vector 3 power metrom. Vortex konstantno pokazuje nešto veće vrijednosti, u brojkama se to pokazalo oko 5%, koliko i sam Tacx navodi. Razlog zašto nas to odstupanje ne zabrinjava je konstantna nešto veća vrijednost, pa ako to imate na umu, neće vas dodatno buniti ukoliko vodite statistiku i pratite svoj napredak u watima.ZAKLJUČAK
U kombinaciji s pametnim uređajem, postaje neizostavni dio opreme za nabijati kilometre u stanu...ako vam to postane monotono, instalirat ćete Zwift i uživati u brojinim mogućnostima koje vam nudi.