1) UST metoda – prva metoda je Mavic-ova UST (Universal Standard Tubeless). Na tržištu je već dosta godina i dalje je jedina standardizirana tubeless metoda. UST obruči imaju UST naljepnicu koja se lako prepoznaje. UST obruč, gledan iz profila, ima dva mala izbočenja po sredini profila koja sprečavaju da guma sklizne u unutrašnjost obruča (eng. fold off) pod pritiskom gume u zavoju, a same mjere obruča na mjestima gdje prima gumu (eng. bead hook) su standardizirane.
UST obruče možemo dalje podijeliti na
a) UST obruče kojima je stijenka obruča bez rupa za žbice. Lako prepoznatljivi su jer imaju posebne niple koje se ušarafljuju direktno u obruč. Skupi za proizvesti, zahtjevaju posebne niple, često i žbice kojima se u pravilu vežete i za nabe, pa su to obično cijeli (sistemski) kotači.
b) UST obruče kojima treba pokriti (unutranje) rupe za žbice, bilo s plastičnim trakama ili tankim ljepljivim trakama. Ako je riječ o plastičnim trakama, onda trake “glume” UST profil, a ako je riječ o ljepljivoj traci, ona samo pokriva rupe obruča.
Važno je naglasiti da postoje varijacije UST metode pod b), koje mogu ili ne moraju imati UST certifikat poput; Bontrager TLR obruča (koriste TLR plastičnu traku), DT Swiss obruča (isto koriste DT Swiss Tubeless plastične trake), Specialized obruča (2bliss) s tubeless ljepljivom trakom, WTB Frequency-TCS obruča isto s tubeless ljepljivom trakom, te drugih.
Kako prepoznati da vaš obruč spada u UST metodu? Ako ste prepoznali neke od gore navedenih imena ili na obruču stoji UST naljepnica, onda imate sreće, to je UST metoda. Ako nema naljepnice, onda trebate istražiti je li proizvođač obruča predodredio upotrebu UST guma (siguran dokaz) ili Tubeless Ready guma, što je vrlo dobar indikator da je riječ o UST kompatibilnim obručima.
Sad stvar postaje već kompliciranija – uveli smo pojam UST i Tubeless Ready guma. UST gume su gume koje na UST obruče možete stavljati bez brtvila (mlijeka) i one će držati zrak. Tubeless Ready gume su gume koje imaju isti “bead” tj. dosjed na obruč kao UST gume, ali ne mogu držati zrak bez brtvila. UST gume postaju sve rjeđe, kod 26” bicikla su još prisutne. Kod 29era ih praktički nema, zbog velike mase. Zato su tu Tubeless Ready gume koje se koriste isključivo s mlijekom. Gledajući u budućnost, UST gume će nestati, te će ih zamijeniti Tubeless Ready gume, jer ionako svi u bilo koju tubeless metodu stavljaju mlijeko kao sredstvo za krpanje. Inače, UST metoda (s pravim UST gumama), ne zahtijeva nikakvo mlijeko, no ipak ga vozači koriste u slučaju bušenja. Važno je naglasiti da upotreba običnih guma na UST obruču može rezultirati “otfoldavanjem” tj. odrolavanjem gume s obruča, obično u oštrom zavoju, što je često pogubno te se ne preporuča. Neki to rade, no prije toga testiraju gumu vrlo pažljivo na sve jačim zavojima.
2) Stan’s BST (Bead Socket Technology) - Obruči s BST tehnologijom (koji se prodaju u SAD-u) su za sada isključivo s naljepnicom Stan’s. Bolje reći – svi Stan’s obruči imaju BST tehnologiju. Dok je Stan zaštitio patent u SAD-u, u Europi je zeznuo stvar, te obruči koji se prodaju u Europi mogu koristiti BST tehnologiju (poput FRM ili B.O.R obruča), dok neke varijacije SUN Rims kotača (samo cijelih kotača, ne obruča) isto imaju BST standard. Da olakšamo razumijevanje (pošto su FRM ili B.O.R obruči, kao i Sun kotači rijetki) BST možete prepoznati po tome da imaju Stan’s naljepnicu. BST tehnologija obruča zahtjeva ljepljivu traku (popularna “yellow tape”) da zabrtvi obruč s vanjske strane. Prednost BST-a naspram UST-a je da prima sve vrste guma, kako UST, Tubeless Ready, tako i najobičnije gume s “folding beadom” tj. bez žičanog ruba. No, neke UST i Tubeless Ready gume će vrlo, vrlo teško sjesti na BST obruč, zbog toga što je UST obruč nešto većeg promjera. Isto tako, neke gume se ne slažu previše dobro s BST-om, te ako se malo jače napumpaju, otkidaju se s obruča uz prasak, a obično je mlijeko unutra. Kod BST-a je bitno naglasiti da se gume nikad ne pumpaju na jaki tlak, jer je šansa otkidanja s obruča velika. Sve u svemu, BST nije standardizirana opcija, jer prima sve vrste guma, no kod velike većine guma radi, i radi dobro. BST reklamira još prednosti nad UST-om, no za tu diskusiju je potreban cijeli članak, pa se nećemo upuštati u razlučivanje makretinga od pravih prednosti.
3) “Rim strip” ili gumena traka. Proizvođači dostupni kod nas su Joe’s i Stan’s. Dizajn je vrlo jednostavan, gumena traka koja se stavlja na obruč i ima integrirani ventil. Širina je standardizirana za uže i šire obruče i taman je takva da se traka podvuče ispod ruba obruča. Ova metoda u pravilu paše na bilo koji obruč, bez obzira na unutranji dizajn obruča. Za ovu je metodu upotreba brtvila-mlijeka obavezna, jer mlijeko “zalijepi” gumu na gumenu traku. Tu se uviđa i prvi problem – kad se jednom guma zalijepi za traku, ona i ostane, te je promjena gume otežana, pa se obično s upotrebom tubeless gumene trake guma vozi do kraja i ne mijenja zbog probavanja drugih. Ovisno o vašoj spretnosti pri skidanju, gumenu traku se da upotrijebiti ponovno. Kod gumene trake nema straha od “otfoldavanja”, jer je guma zalijepljena za gumenu traku s mijekom. Kao podgrupu gumene trake, možemo navesti “ghetto tubeless” metodu, koja umjesto kupovne gumene trake, koristi BMX zračnicu koja se razreže po sredini te nasjedne na obruč. Ova metoda se rijetko da iskoristiti nakon promjene vanjske gume jer se traka reže skalpelom nakon postavljanja gume, pa s obzirom na cijenu tvorničke gumene trake, i nije baš toliko povoljna da bi opravdala korištenje, a i nalaženje BMX zračnice s ventilom pogodnim za tubeless bez jezgre - “removable core”, kod nas nije najlakši zadatak.
4) “Gorilla Tape” metoda – vrlo popularna u zadnje vrijeme, upotrebljava vrlo čvrstu i debelu traku zvanu “Gorilla tape”. Ona se zalijepi na obruč s unutranje strane, te se obreže višak sa vertikalnog dijela obruča sa skalpelom, znači traka je samo i isključivo na donjem dijelu obruča i ne penje se uz obruč. Ovisno o dizajnu i promjeru obruča, traka se mora nanijeti u jednom ili više slojeva a smisao je “nabildati” obruč da što tijesnije primi gumu. Ventil je kao kod UST i BST metode zaseban, te se umetne u rupu za ventil, gdje se traka mora probušiti. Isto je tako pogodna za više manje svaki dizajn obruča pa je pogodna za postojeće kotače. Iako na prvi pogled ova metoda može imati problema sa “otfoldavanjem”, začudo, ako ste pažljivi s odabirom broja slojeva i koristite optimalni broj slojeva, te ako pomognete s popunjavanjem sredine obruča s trakom za brtljenje prozora (to će se objasniti u idućem broju), problema nema. Koristeći ovu metodu, možete mijenjati gume bez problema, traka ostaje na obruču. Gorilla tape je dobavljiva s eBay-a, za sad je nema u našim biciklističkim trgovinama, no možda se i to promijeni.
Sad kad smo pokrili glavne tubeless metode, idemo kratko pokriti gume, ventile i brtvila.
obruč predodređen za konverziju dtswiss UST kitom
obruč konvertiran dtswiss kitom u ust obruč
običan obruč pogodan za Gorila tape ili Rim strip
UST profil
Ventili: kod UST, BST I Gorilla tape metoda morate nabaviti tubeless ventile koji su sad već dostupni u dosta biciklističkih trgovina. Njihova je značajka da imaju “removable core” tj. jezgru ventila koja se da maknuti, što je velika prednost kod inicijalnog napumpavanja tubelessa, koje zna biti teško bez kompresora i bez pomične jezgre ventila. Uz to, nadolijevanje mlijeka koje se suši tijekom vremena je onda moguće kroz ventil, bez skidanja gume. Za hard-core korisnike, možete pokušati i sami napraviti ventile od starih zračnica, ponekad funkcionira, ponekad ne, ovisno o dosjedu ventila na obruč.
Mavic / Bontrager / Caffelatex / DTSwiss / Stans
Gume – tu možemo razlučiti;
UST gume – one se mogu koristiti u bilo kojoj metodi i ne zahtjevaju brtvilo-mlijeko da drže zrak, iako je preporučljivo staviti ga zbog krpanja rupa. Prednost je visoka otpornost na rasjecanje bočne stijenke, UST gume su jako čvrste, te su to odlične gume za kamenje. Nedostatak je masa, UST gume su teške, što je pogotovo vidljivo kod 29er guma.
Tubeless Ready gume – one se isto mogu staviti na bilo koju tubeless metodu, no zahtijevaju mlijeko jer je bočna stijenka porozna za zrak. Različiti proizvođači različito nazivaju svoje Tubeless Ready gume, kod Geaxa je to TNT, Continental koristi RaceSport ili novije generacije ProTection, Schwalbe Tubeless Ready – najbolje je provjeriti informaciju s proizvođačem. Ono što je tu bitno je naglasiti da Tubeless Ready guma ne znači da je bočna stijenka otporna, nego samo da je “bead” gume UST kompatibilan. To znači da morate paziti pri odabiru TL Ready gume s obzirom na podlogu na kojoj vozite, da se ponekad tanka stijenka (kod vrlo laganih guma) ne rasječe, jer tu popravka na terenu, u pravilu, nema. Schwalbe, recimo, ima svoju TL ready “SnakeSkin” seriju koja ima otpornu bočnu stijenku, kao i ProTection od Continentala.
Obične (foldable) gume: ako ih stavite na UST obruč, riskirate probleme. Funkcioniraju na BST, Gumenoj traci i Gorilla tape metodi, iako na gorilla tape metodi može biti problema s jako labavim gumama.
Obične gume (žičani rub): nisu preporučljive na UST niti BSTu, često se daju dobro iskoristiti na gumenoj traci i nešto manje konzistentno ponašanje na Gorilla tape moetodi.
Brtvilo-mlijeko – postoje dvije glavne vrste – one koje imaju lateks na prirodnoj (Stan’s, Joes’s) i druga vrsta na sintetičkoj bazi (CaffeLatex). Nije ih pametno miješati. Stan’s i Joes’s imaju amonijaka u sebi koji može negativno utjecati na neke obruče (postoje različita iskustva i Stan niječe negativne efekte), dok CaffeLatex nije uvijek učinkovit u krpanju (isto različita iskustva različitih korisnika). Mlijeko traje u obručima od 1-3 mjeseca (ovisno o klimi), pa ga je potrebno nadopunjavati.
Brtvilo-mlijeko
Zaključak: Što na kraju odabrati? Ovisno o tome da li već imate kotače ili kupujete novi bicikl-kotače. Ako već imate set kotača kojim ste zadovoljni, a nije UST ili BST tipa, ostaje vam gumena traka ili Gorilla tape. Gumena traka će sigurno raditi, dok s Gorilla tape-om može (i ne mora) biti petljanije, no rezultat je nešto lakši obruč (što je bitno da je riječ o rotirajućoj masi) i mogućnost lakšeg rotiranja guma. Ako kupujete novi bicikl ili kotače, probajte birati opciju (ili ju bar ukalkulirajte kao jedan od faktora) koja ima UST ili BST metodu, jer je manje problema, te je obruč lakši.