Dakle, vozili ste ''Ponija'', stari Rogov ''bemić'' sa spužvicama da ne razbijete zube na volanu, možda manju izvedbu ''Ponija'' popularno zvanu ''Violeta'', ili FBP-ov ''bemić'' sa ''poluautomatskim'' mjenjačem na gornjoj cijevi okvira i tri brzine u glavčini i jednostavno ste uživali. Barem u naše vrijeme je to bio maksimalni domet, a brdski bicikli nisu još stigli u naše krajeve. Onda su došle obaveze, škola, faks, djeca, a vaši bicikli su nestajali u dijelovima 'mic po mic' iz lokalnih spremišta, no to vas nije previše uzrujavalo jer ste ionako mislili kako su bezvrijedni. Naravno, to je naša priča pa stvari gledamo iz te perspektive.
Bicikli su 'in', ''bemića'' odavno nema, zakržljali ste u nekom uredu, a u izolaciji samo gledate telku i možda nunate nekog bebača. Pomislite kako je vrijeme da se 'apgrejdate' i kupite si novi bajk. Šok u prvom bike shopu! Ulazni modeli od 3 'soma' kuna, ''pa oni nisu normalni'' pomislite si, ali u sebi, da vas ne čuje arogantni prodavač koji vam je već uzeo mjeru i zaključio kako će vam jedva prodati taj ''jeftilenac'' i izgubio volju za 'simpa' komunikacijom. Na to ugledate bicikl od 8 'somova' i zaključujete kako ste možda u nekom krivom dučanu poput ''Bang&Olufsen-a'' i nazovete frenda koji je baš biciklista da vas malo uputi u one 'normalne' bajkove do 700-800 kuna. Razočaranjeeeee…frend kaže da tako nešto ne postoji već godinama.
Normalni i vozljivi bicikli ipak počinju sa cijenama od cca. 2000 kuna na gore. Ali vi to već znate jer vam je frend sve objasnio i uputio vas u brendove koje valja gledati, a također i one koje treba izbjegavati. Ako je pravi frend, onda vam je rekao i di su sada popusti :). No dobro, našli ste si bajk od 3000 kuna i nekako odlučili da ćete uzeti pravi mjenjač, disk kočnic, a ne V-brake koji je ionako već prastara vijest, ali ipak ste za to vrijeme škicali one ''Bang&Olufsen-e'' i pitali se što je to u njima da toliko koštaju…hehe, eto nas na odgovoru onog gore pitanja.
Naravno da ponekad nije baš sve na tim biciklima od ''zlata'', ali ipak moramo reći da je vaš bicikl, premda odličan svakodnevni bajk i partner na kruzanjima lokalnim šumama i parkovima, samo tračak onoga što je primijenjeno u razvoju jednog rasnog brdskog bicikla.
Primjerice, vaš bicikl ima amortizirajuću vilicu i to sasvim solidnu, ako potegnemo paralelu sa onim 'Ponijem' iz podruma, ali ako ju usporedimo sa onom na biciklu od primjerice 10000 kuna, osjećaj u vožnji poprima bitne razlike. Koncept razvoja vilice na skupljem bajku uključuje stručnjake iz raznih područja koji takav sustav razvijaju barem godinu dana da bi se postigli zapanjujući rezultati i za to primaju plaću – netko to mora platiti na kraju.
Vilica na 'budget' bajku proizvodi se u tonama, a ne komadima što govori o samom razvoju. Stražnji mjenjač će odlično obavljati zadanu mu funkciju u slučaju 'budget' bicikla sve dok ga ne poguramo do njegovih granica i stanemo na noge gaziti u neko brdo. Takve bicikle treba voziti ipak nešto drugačije i sa više poštovanja prema mehanici dok na onim ''precijenjenim pilama'' gazimo uz brdo koliko hoćemo, a on je još uvijek tih i brz.
Težina je još jedan vrlo važan faktor koji diktira cijenu bicikla, a počinje od materijala okvira. Uglavnom svi 'budget' bajkovi imaju aluminijske okvire, ali od slabije i teže legure, a i komponente su teže pa će jedan takav bicikl težiti primjerice 15-ak kilograma dok će njegov 'precijenjeni' kolega težiti do 6 kilograma manje što se itekako osjeti u vožnji.
Kočnice također imaju važnu ulogu u diktiranju cijene. Hidraulični diskovi danas uglavnom krase gotovo sve budget bicikle u specializiranim trgovinama, samo će se na skupljim modelima naći lakši i efikasniji modeli, puno lakši i relativno skupi. Bitna razlika između budget hidraulike i onih skupih bi protumačili teorijom prsta :D, jednim prstom kočite na skupljim kočnicama, dok ćete budget hidrauliku nerijetko stiskati s dva prsta. Time se znatno smanjuje spretnost vožnje kroz brze i uske zavoje.
Mnogi od vas kupili su bicikl jer ga se jednostavno kupuje, a ako je to bio razlog onda je bolje ne kupiti nešto preskupo, ali ipak neka to bude pravi bicikl, a tada mislimo na 'budget' bicikle od 3000 kuna. A vi koji imate afiniteta prema bicikliranju i volite prirodu, dobro razmislite želite li kupiti bicikl koji ćete već prvu godinu prodavati jer ste shvatili sve čega smo se malo dotakli i želite onaj malo bolji pa tako svake godine dok jednog dana vi ne budete onaj 'frend' s druge strane 'žice' koji objašnjava što su pravi bajkovi. Postanite odmah onaj 'frend' s druge strane žice i ne gubite "peneze" bezveze :)!
Ako pak niste u potrazi, vozite i uživajte, pa makar na svom starom, ali vjernom 'Poniju'…