Kako bismo pristupili rastavljanju glavčine, kotač je potrebno skinuti s bicikla te s kotača skinuti takozvani ‘’quickrelease’’, odnosno osovinu za učvršćivanje kotača na bicikl.
Sada moramo skinuti kazetu, a za to nam je potreban poseban alat. Jedna od alatki koja na sebi ima komad lanca od bicikla poslužit će nam za fiksiranje kazete prilikom otpuštanja specijalnog vijka.
Za taj specijalni vijak također će nam trebati poseban alat koji, pak, ovisi o sistemu stražnjeg prijenosa.
U našem slučaju se radi o kazeti Sram proizvođača. Ako ste osigurali alate koji su vam potrebni kao što smo to mi učinili, možemo skinuti kazetu. Kazeta se obično sastoji od nekoliko međusobno povezanih lančanika i dva slobodna.
Kada skinete specijalni vijak shvatit ćete o čemu je riječ.
Dakle, prema slici 1. ćemo postaviti alatku za učvršćivanje kazete, a zatim s drugom otpustiti sigurnosni vijak. Polako odvrtimo vijak te ga skinemo. Sada polako skinimo kazetu (povedite računa o tome da je kazeta sastavljena od pojedinačnih lančanika) i promotrimo ju. Važno je kod ovakvog zahvata obratiti pažnju na redoslijed i način sastavljanja i rastavljanja. Nemojte se voditi za tim da ćete svaki korak vrlo lako zapamtiti jer tada obično nastaju problemi. Za lakše skidanje osovine i općenito zahvate na kotaču predlažemo da skinete disk ukoliko je bicikl opremljen takvim sustavom kočenja.
Kada smo to napravili, preostalo nam je rastaviti osovinu. To ćemo izvesti sa specijalnim viljuškastim ključevima.
Specijalni su samo po tome što su tanji od uobičajenih, što nam omogućuje da otpustimo dvije matice koje su podloškom odijeljene, a vrlo tanke. Od koliko je dijelova sastavljena osovina možete vidjeti na slici ‘’dijelovi osovine’’ Da pojasnimo, ovdje se radi o takozvanim konusnim ležajevima gdje konusni vijci s vanjskih strana pritišću kuglice koje se nalaze u svojim dosjedima na samoj nabi, i tako tvore konusne ležajeve. Kod takvih sistema vrlo je važno dobro podesiti ležajeve da se ukloni ‘’luft’’, a opet ne pretegnuti ih jer će se tada vrlo brzo oštetiti kuglice i ležaj raspasti.
Obratite pažnju imate li sa svake strane zaštitne gumene kapice ili prstenove koji donekle štite od prodora vode.
No dobro, kada smo skinuli osovinu i pripadajuće dijelove, pomoću magneta ili namagnetiziranog odvijača možemo izvaditi kuglice. Pažljivo ih izbrojte i odložite na čisto i pregledno mjesto!
Sada dobro odmastite konuse na osovini i dosjede na glavčini te ih pregledajte radi oštećenja. Ukoliko nema vidljivih oštećenja, možemo ponovno složiti glavčinu. Također je potrebno kuglice dobro obrisati i pregledati ima li oštećenih. Ukoliko je mast bila smeđe boje, to ukazuje na koroziju, pa obratite pažnju gdje je došlo do iste i je li došlo do oštećenja.
Kuglice možete i zamijeniti što je mala investicija, a sigurno će se isplatiti. Potrebno je izmjeriti ih ili uzeti uzorak i potražiti nove u bilo kojoj specijaliziranoj trgovini za bicikle.
Kada smo sve dobro pregledali i očistili, vrijeme je da se to i sastavi. Uz pretpostavku da ste kupili mast za ležajeve u specijaliziranoj trgovini, slaganje može započeti.
Prethodno očišćene dosjede u glavčini potrebno je napuniti mašću prije nego u njih stavimo kuglice. Sada ćemo poslagati kuglice, a ako smo dobro nanijeli mast ona bi trebala držati kuglice na svojim mjestima. Kao pomagalo opet možete koristiti namagnetizirani odvijač za lakše pozicioniranje kuglica.
Kada je to obavljeno, gurnimo osovinu s fiksnim konusom na strani suprotno kazeti kroz glavčinu vrlo pažljivo i obratimo pažnju na kuglice.
Na drugu stranu stavimo konusni vijak i stegnimo rukom. Provjerimo da li je sve sjelo na svoje mjesto, lagano dotegnemo ključevima i prema redoslijedu stavimo ostale matice i podloške.
Kada stegnemo osovinu da nema ‘’lufta’’, konusni vijak ćemo ‘’fiksirati’’ s maticom. Dakle, konusni vijak držimo jednim ključem, dok maticu pritežemo na njega drugim.
Na taj način smo konusni vijak fiksirali. Naravno, nakon toga provjerimo da osovina nema lufta i okreće li se lagano. Lagano, uvjetno rečeno, znači da ju možemo okretati rukom i da osjetimo kako se kroz mast vrti glatko. Ne očekujte da se vrti sama kada ju zavrtite, jer bi to značilo da nema dovoljno masti. Ukoliko niste postigli željeni rezultat, ponovite postupak stezanja dok to i ne postignete. Imajte na umu da se prilikom pritezanja matica, vrti i osovina i to u stranu koja otpušta ležajeve, pa je nekada dobro čak i malo pretegnuti konusnu maticu. Tako će se prilikom ‘’fiksiranja’’ s drugom maticom otpustiti taman onoliko koliko nam treba. (Dakle, ako ste pritegnuli konusnu maticu baš koliko treba i osovina se dobro vrti, dodajte još pola kruga pa onda fiksirajte s drugom maticom koristeći dva viljuškasta ključa.)
Ukoliko je postupak uspješno završen, stavite potrebne zaštitne kapice i vratite kazetu.
Sada vam neće trebati alatka s lancem, a kazeta na dosjed se može staviti samo na jedan način, tako da se ne brinete hoćete li pogriješiti. Imate priliku i oprati temeljito kazetu prije nego ju montirate, pa ste napravili još jednu korisnu stvar za svoj bicikl.
I evo ga, ako ste uspješno sve obavili, završen je prvi servis vašeg kotača.
Postoje dvije vrste sistema s lančanicima na stražnjem kotaču. Jedan sistem je kazeta koja se pričvršćuje na jednosmjerni mehanizam (‘’mačak’’) kao što je to bilo u našem slučaju, a drugi sistem je kazeta koja je ujedno i nositelj jednosmjernog mehanizma (takav sistem uobičajen je na jeftinijim modelima bicikala s manje od 9 brzina). Za takvu kazetu potreban je veći specijalni ključ, ali ne i ključ s lancem. Koji sistem imate, možete utvrditi prema veličini specijalnog vijka koji drži kazetu. Onaj manji izgleda kao na slijedećoj slici.
Sretno i javite nam da li vam je naš članak pomogao!
Photo: Biker