Sada već daleke 2011. godine autor ovih redaka zaljubio se u jedne predivne Specialized MTB cipele koje je s vremenom toliko iznosio da ih je početkom 2020. godine morao zamijeniti novima. Vjerojatno ne postoji model MTB cipela o kojima smo u Bikeru više pisali i koje smo toliko detaljno secirali. Iako je Specialized svih tih godina kontinuirano na tržište izbacivao nove modele svojih MTB cipela nekako se nismo odvajali od tog modela koji nam je tako dobro pristajao na nozi.
Bilo je tako sve dok nam se jednog dana na kraju sezone 2019., na jednoj od posljednjih utrka Svjetskog MTB XCO Kupa, nije zabijelio ekran. Tada smo prvi put uočili cipele koje su nas gotovo nestvarno podsjećale na cipele koje smo habali osam punih godina. Nije bilo dileme, do njih nekako moramo doći. Specialized S-Works Recon MTB cipele u bijelo-crnoj izvedbi moraju stići u našu redakciju! I stigle su! I oduševile nas na prvu!
Već samo pakiranje cipela izazvalo je respekt i podsjetilo nas da ponovno imamo posla s kompanijom koja ima stila i smisla i koja brine da vrhunski proizvodi budu i vrhunski tretirani. Elegantna crna kutija i crna S-Works torba za cipele u kutiji dodatak su kojem se nismo nadali. Odmah na startu Specialized nam je tako zabio prvi gol. Po prvi smo se puta veselili primljenom golu. Ok, možda je i logično da uz proizvode ovog cjenovnog ranga budete nagrađeni nekim poklonom no u današnjem svijetu mnogi o tome ne vode računa. Specialized međutim itekako vodi.
Za one neupućene, radi se o najjačem modelu cipela koje prvenstveno služe za bicikliste u cross-country disciplini. Znači, ovo su cipele u kojima pedale vrte neki od najboljih svjetskih vozača. Ili će tek vrtjeti u 2020. sezoni. Što to znači? To prije svega znači da se radi o cipelama koje su rađene od najboljih materijala. Obično to znači da se radi o materijalima koji će odoljeti najtežim ispitima u vožnji, ali i materijalima koji će pružiti najbolji osjećaj za vrijeme vožnje. Za one koji taj osjećaj znaju cijeniti. Obzirom smo s cipelama iz 2011. godine bili i više nego zadovoljni, s nestrpljenjem smo željeli iz prve ruke saznati koliko je cjelokupna industrija u Specializedu otišla na bolje u tih 8 godina.
Naravno, stavili smo odmah cipele na noge kako bi ih osjetili. Međutim, pravi osjećaj mogli smo doživjeti tek za vrijeme prvih vožnji. Trebalo ih je prije toga podesiti, tu prije svega mislimo na stavljanje naših uložaka, ali i pozicioniranje klitova. Međutim, nošeni dosadašnjim iskustvom i imajući u rezervi prave uloške taj dio vrlo brzo smo ostavili iza sebe. I krenuli s vožnjama. I krenuli s guštanjem. Da, to je prava riječ. Ali o tom guštanju pisat ćemo naknadno, kada još malo nakupimo kilometara u njima. Da ne ispadne da zaključke donosimo nakon svega stotinjak kilometara vožnji.
Uzbuđeni što su napokon u našim rukama oka nismo sklopili prvih noći pa smo pored njih stavili model koji smo iznosili. Zanimale su nas razlike. Kako se radi o cipelama koje su stvorene za pravu cross-country jurnjavu, važna je i njihova težina. Težina starog modela iznosila je 342 grama, dok je težina ovog modela 330 grama. I to s klitom na njima! To poprilično odgovara informaciji od 270 grama koliko je tvornička težina jedne cipele. Ono što je vidljivo golim okom vanjski je dio cipele. Za razliku od starijeg modela, ovaj model ima poprilično drugačiji materijal.
S puno manje ventilacijskih otvora koji su ljeti bili prednost, a zimi mana. Nekako nam ti otvori nisu smetali jer za vrijeme utrka bilo nam je bitnije da nam noga ima više zraka i da sva voda iz cipele što brže izađe. Vidjet ćemo stoga kako diše ovaj materijal. Inače, većina materijala u biti je Dyneema® koja iznutra podsjeća na ćelije pčelinjih košnica. Kompletan materijal djeluje poprilično čvrst bez obzira na činjenicu da je izrazito tanak. Iznutra djeluje gotovo prozirno, a izvana neprobojan. Naravno, na važnim dijelovima cipele materijal je dodatno pojačan.
Vjerojatno nije potrebno dodatno napominjati da je potplat cipele baš onakav kakav bi ga svaki cross-country natjecatelj i poželio. Karbonski naravno. Ovdje govorimo o indeksu krutosti 13.0. Radi se naravno o vrlo krutom potplatu koji ne dopušta bilo kakva piganja. Probali smo naravno popigati cipelu rukama međutim imali smo osjećaj da nismo pojeli dovoljno hrane. Uistinu je čvrst taj XC FACT potplat za kojeg kažu da je ujedno i najlakši. Potplat je dizajniran kako bi vam olakšao i kako bi uz pomoć njega povećali vlastitu snagu i učinkovitost pedaliranja.
Naravno, ne treba smetnuti s uma niti ergonomiju same cipele u koju uopće ne sumnjamo. Naime, položaj stopala itekako je bitan, čak i presudan govorimo li o prevenciji i sprječavanju eventualnih ozljeda kukova, koljena i stopala. Osjećaja smo kako je Specialized upravo u tom djelu konkurenciji poprilično pobjegao, prije svega svojom Body Geometry tehnologijom o kojoj smo već puno puta također pisali. Prisutna je ona i ovdje, prije svega kad govorimo o potplati i peti cipele. Vizualno i opipom primjećujemo kako je peta puno kruća i dodatno ojačana izvana, ali i kako je puno viša te uža u odnosu na stariji model cipele.
I stari model cipele također je imao sličan pedigre kad govorimo o potplatu, međutim na ovom su modelu dodatno razrađeni dijelovi na prednjem i stražnjem dijelu cipele. SlipNot™ gumena peta i prednji dio trebali bi osigurati dobru komunikaciju biciklista i terena, pogotovo u trenucima hodanja. Ima tu i još nekih novosti i poboljšanja, poput titaniumskih nosača klitova. Možda navedeni nisu od pretežite važnosti nekima ali oni definitivno potvrđuju da se na ovim cipelama pazilo na detalje.
Posebno nas je razveselio njihov BOA® aluminijski sustav kotačića koji služi za zatezanje i otpuštanje same cipele na stopalu. Imali smo popriličnih problema i vrlo često smo mijenjali kotačiće na starim cipelama a sada nam se čini kako je došao kraj tim mukama. Iako pomalo robusni na prvu, kotačići su idealnih dimenzija kako bi za vrijeme vožnje, pogotovo uslijed vibracija, bez problema mogli regulirati zategnutost cipele.
Broj zubi unutar samih kotačića očito je povećan, a razmak između njih smanjen jer omogućavaju puno preciznije zatezanje. Taj dio nam se posebno sviđa uz činjenicu da se ne radi o plastičnim već aluminijskim kotačićima. Kompletan BOA® sustav nekako je više postavljen bočno pa je itekako zanimljiva i izvedba jezika cipele. Očito je da bi ovako postavljen sustav trebao olakšati rukovanje s kotačićima za vrijeme vožnje. Za zategnutost cipele dodatno je zadužen i čičak na samom vrhu cipele no o njegovom učinku pisat ćemo kasnije.
Najveća oštećenja naše stare cipele osim na sustavu kotačića imale su na svojem prednjem dijelu. Očito smo njima previše hodali, a premalo vrtjeli pedale. Šalu na stranu, gumu smo lijepili u nekoliko navrata a karbonski potplat baš se na tom dijelu rascvao. Sada je novi model izrađen od jedno dijela materijala, pretpostavljamo kombinacijom gume i još neke vrste materijala. Dodatno je ojačan baš taj dio koji je nastradao i kod nas. Očito su i drugi imali sličnih problema. Da ne bi bilo zabune, radi se o cipelama koje su vožene i korištene punih 8 godina.
Ozbiljni biciklisti cipele mijenjaju puno češće, a o natjecateljima u ovom kontekstu ne pada na pamet voziti iste cipele više od nekoliko utrka. Cipele koje su pred vama profesionalni će biciklisti voziti kraće, ali mi ćemo im ispustiti dušu. Vidjet ćemo hoće li više uživati one ili mi! Hoće li prve popustiti one ili mi! U svakom slučaju, detalje s prvih pravih vožnji saznat ćete vrlo skoro! Ovakve dragulje ne isplati se držati u ormaru!
Photo: Biker